9 квітня 2025 року у Чернівцях відбулась
українсько-румунська нарада з питань подальшої розбудови прикордонної інфраструктури транскордонних сполучень через спільний кордон. Нараду провели заступник Міністра розвитку громад та територій України Сергій Деркач і Державний секретар Міністерства транспорту та інфраструктури Румунії Іонел Скріоштяну. На нараді були підсумовані напрацювання попередніх аналогічних українсько-румунських і українсько-румунсько-молдавських заходів, які здійснювались упродовж 2023-2024 років під егідою Консультативної місії ЄС в Україні (EUAM).
Паралельно ці питання розглядались на засіданні
Комітету 04.04.2023 та, через рік, 15-16 квітня 2024 року, означене коло проблем і завдань з їх розв’язання було всебічно розглянуте в ході
спільного виїзного засідання Комітету і EUAM на Буковині, на яку припадає більш як третина українсько-румунського кордону, і де знаходяться головні міжнародні пункти його перетину: автомобільний Порубне – Сірет та залізничний Вадул-Сірет – Вікшань – Дорнешт.
Загалом українсько-румунській кордон складає біля 45% від загальної довжини спільних рубежів України з країнами ЄС і НАТО і поєднує 4 українські області (Закарпатську, Івано-Франківську, Чернівецьку і Одеську) з 7 повітами Румунії. Тому, на означених засіданнях постійно розглядається розбудова транспортної та прикордонної інфраструктури і логістики по всій протяжності українсько-румунського кордону - від його стику з Угорщиною на Закарпатті до впадання Дунаю у Чорне море.
Зокрема, на засіданні 09.04.2025 були узгоджені наступні спільні дії щодо пропуску великих автобусів через пункт пропуску «Дяківці — Раковець», завершення будівництва мосту через р. Тиса та пункту пропуску «Біла Церква - Сігету Мармацієй», подальшої розбудови пунктів пропуску «Дяково — Халмеу» та «Красноїльск – Вікову де Сус», відкриття МАПП «Біла Криниця - Клімеуць», «Руська - Ульма», «Шепіт – Ізвоаріле-Сучевей», розширення спроможності паромного МАПП «Орлівка - Ісакча», можливості будівництва мосту через Дунай, побудова під’їзних шляхів і ряд інших.
Особливостями наради 09.04.2025 стали нові виклики для усіх зачеплених питань, що відтепер мають розглядатись у контексті нового транскордонного коридору транспортної мережі ЄС TEN-T «Балтійське море – Чорне море – Егейське море», який був остаточно затверджений 22.12.2023, та Ініціативи Тримор’я, оскільки ці макрорегіональні структури обіймають усе українсько-румунське прикордоння. Водночас, дуже важливою була участь у нараді не тільки центральних і територіальних державних структур, безпосередньо пов’язаних з кордоном, але й ключових представників прикордонних регіонів обох країн.
Ці особливості обумовлені тим, що означені прикордонні території є суб’єктами транскордонного співробітництва за законодавством України та ЄС. Зокрема, з 52 територіальних громад Чернівецької області третина (17) безпосередньо межують з державним кордоном. Тому, успішність виконання вищезазначених завдань критично залежить від активної взаємодії з прикордонними регіонами і громадами.
Актуальність цього чинника засвідчується й тим, що все українсько-румунське прикордоння обіймають 3 спільних єврорегіони: «Карпатський», «Верхній Прут» і «Нижній Дунай», до пріоритетів яких з самого початку входили як сучасне відновлення і розвиток транскордонних транс’європейських і місцевих сполучень, так і розбудова прикордонної інфраструктури, що максимально відповідає як транзитним, так і регіональним потребам.
У доданій
презентації наведена інформація з означених питань.