
9 квітня 2025 року у Чернівцях відбулась українсько-румунська нарада з питань подальшої розбудови прикордонної інфраструктури транскордонних сполучень через спільний кордон. Нараду провели заступник Міністра розвитку громад та територій України Сергій Деркач і Державний секретар Міністерства транспорту та інфраструктури Румунії Іонел Скріоштяну. На нараді були підсумовані напрацювання попередніх аналогічних українсько-румунських і українсько-румунсько-молдавських заходів, які здійснювались упродовж 2023-2024 років під егідою Консультативної місії ЄС в Україні (EUAM).
Паралельно ці питання розглядались на засіданні Комітету 04.04.2023 та, через рік, 15-16 квітня 2024 року, означене коло проблем і завдань з їх розв’язання було всебічно розглянуте в ході спільного виїзного засідання Комітету і EUAM на Буковині, на яку припадає більш як третина українсько-румунського кордону, і де знаходяться головні міжнародні пункти його перетину: автомобільний Порубне – Сірет та залізничний Вадул-Сірет – Вікшань – Дорнешт.
Загалом українсько-румунській кордон складає біля 45% від загальної довжини спільних рубежів України з країнами ЄС і НАТО і поєднує 4 українські області (Закарпатську, Івано-Франківську, Чернівецьку і Одеську) з 7 повітами Румунії. Тому, на означених засіданнях постійно розглядається розбудова транспортної та прикордонної інфраструктури і логістики по всій протяжності українсько-румунського кордону - від його стику з Угорщиною на Закарпатті до впадання Дунаю у Чорне море.
Зокрема, на засіданні 09.04.2025 були узгоджені наступні спільні дії щодо пропуску великих автобусів через пункт пропуску «Дяківці — Раковець», завершення будівництва мосту через р. Тиса та пункту пропуску «Біла Церква - Сігету Мармацієй», подальшої розбудови пунктів пропуску «Дяково — Халмеу» та «Красноїльск – Вікову де Сус», відкриття МАПП «Біла Криниця - Клімеуць», «Руська - Ульма», «Шепіт – Ізвоаріле-Сучевей», розширення спроможності паромного МАПП «Орлівка - Ісакча», можливості будівництва мосту через Дунай, побудова під’їзних шляхів і ряд інших.
Ці завдання передбачені Стратегією розвитку пунктів пропуску на кордоні між Румунією та Україною та прилеглої дорожньої інфраструктури згідно Меморандумом про взаєморозуміння між Урядом України та Урядом Румунії про посилення співробітництва у забезпеченні надійного транзиту українських товарів, підписаного на спільному засіданні Урядів 18.10.2023 відповідно до Заяви Президентів України і Румунії про стратегічне партнерство від 10.10.2023.
Особливостями наради 09.04.2025 стали нові виклики для усіх зачеплених питань, що відтепер мають розглядатись у контексті нового транскордонного коридору транспортної мережі ЄС TEN-T «Балтійське море – Чорне море – Егейське море», який був остаточно затверджений 22.12.2023, та Ініціативи Тримор’я, оскільки ці макрорегіональні структури обіймають усе українсько-румунське прикордоння. Водночас, дуже важливою була участь у нараді не тільки центральних і територіальних державних структур, безпосередньо пов’язаних з кордоном, але й ключових представників прикордонних регіонів обох країн.
Ці особливості обумовлені тим, що означені прикордонні території є суб’єктами транскордонного співробітництва за законодавством України та ЄС. Зокрема, з 52 територіальних громад Чернівецької області третина (17) безпосередньо межують з державним кордоном. Тому, успішність виконання вищезазначених завдань критично залежить від активної взаємодії з прикордонними регіонами і громадами.
Актуальність цього чинника засвідчується й тим, що все українсько-румунське прикордоння обіймають 3 спільних єврорегіони: «Карпатський», «Верхній Прут» і «Нижній Дунай», до пріоритетів яких з самого початку входили як сучасне відновлення і розвиток транскордонних транс’європейських і місцевих сполучень, так і розбудова прикордонної інфраструктури, що максимально відповідає як транзитним, так і регіональним потребам.
Ці складові європейської та євроатлантичної інтеграції України постійно знаходились у полі уваги Верховної Ради України, починаючи з рекомендацій Парламентських слухань, ініційованих Комітетом і затверджених постановами від 27.06.2007 № 1242-V і від 21.09.2016 №1537-VIII. Також Комітетом систематично розглядались і висвітлювались такі інтеграційні аспекти у цій сфері, як розгляд 4-ма ключовими комітетами ВРУ і межуючими країнами розбудови транспортних систем Карпатського макрорегіону, синхронізація розбудови транспортної та прикордонної інфраструктури, співпраця з Румунією щодо розвитку мультимодальних перевезень, у ширшому контексті Стратегії ЄС для Дунайського регіону та за стратегічними проектами, що відповідають спільним пріоритетам Ініціативи Тримор’я.
У доданій презентації наведена інформація з означених питань.
Ще за розділом
“Новини”
13 травня 2025 09:20
09 травня 2025 15:56
09 травня 2025 15:53
09 травня 2025 09:00
08 травня 2025 15:25
08 травня 2025 09:10
07 травня 2025 10:35
07 травня 2025 10:28
25 квітня 2025 07:00
24 квітня 2025 15:54