Європейська Комісія представила
(https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_3965)
четвертий звіт про моніторинг
безвізового режиму ЄС з Албанією, Боснією та Герцеговиною, Чорногорією,
Північною Македонією, Сербією, а також Грузією, Молдовою та Україною. У
доповіді йдеться про заходи, вжиті переліченими країнами у 2020 році
для виконання рекомендацій попереднього — третього звіту Єврокомісії в
рамках механізму призупинення безвізових режимів. Для країн, щодо яких
безвізовий режим діє менше 7 років (Грузія, Молдова та Україна), звіт
також містить більш детальну оцінку заходів, вжитих для забезпечення
виконання контрольних показників. ?
Комісарка з внутрішніх справ Ілва Йоханссон зауважила: «Безвізовий
режим між ЄС та Західними Балканами, а також країнами Східного
партнерства є значним досягненням. Хоча обмеження, пов'язані з
пандемією COVID-19, суттєво вплинули на мобільність, безвізові країни
Західних Балкан та Східного партнерства мають продовжити та
активізувати свої зусилля в управлінні міграцією та наданням притулку,
а також у боротьбі з корупцією та організованою злочинністю».
У звіті висвітлюються сфери, де від кожної країни потрібні конкретні
подальші зусилля у різних напрямах. Щодо України зазначається, що у
2020 році вона продовжила впровадження стратегії та відповідного плану
дій комплексного управління кордоном на 2019-2025 роки, але лише
невелику кількість поставлених цілей було досягнуто.
Україна також продовжує реалізовувати стратегію та план дій щодо
міграційної політики на 2018-2021 роки. Регулярно підвищує обізнаність
щодо прав шукачів притулку в державних органах та місцевих громадах,
шляхом інформаційних кампаній та зустрічей з місцевою владою. Водночас,
до нашої країни в Єврокомісії є і зауваження.
Зокрема, вказано, що Польща ідентифікувала громадян України, які мають
більше одного законно оформленого закордонного паспорта, іноді зі
зміненими особистими даними, які могли б дозволити їм залишатися в ЄС
поза обмеженням у 90 днів у будь-який 180-денний період. Щодо безпеки
документів зазначено, що Україна видає біометричні паспорти з 2015
року. Останні небіометричні паспорти були видані у 2016 році, а їхнє
повне скасування заплановано на 2026 рік, коли добігає кінця термін
їхньої дії. Візова політика України не повністю узгоджується зі списком
третіх країн, громадяни яких мають візу для короткострокового
перебування в ЄС, — йдеться у звіті.
У документі вказують, що у 2020 році кількість українських заявників на
міжнародний захист у державах-членах ЄС становила 6020, що на 37%
менше, ніж у 2019 році. Рівень надання такого захисту дещо збільшився з
10,2% у 2019 до 11,0% у 2020 році.
Кількість громадян України, які незаконно перетинають кордон ЄС,
незначна (93 у 2019 р.
87 у 2020 році). Виявлено, що 50 570 громадян України нелегально
перебувають у ЄС (було 41705 у 2019, збільшилось на 21%). Зменшилась
кількість відмов у в’їзді громадянам України на 15%, з 66390 у 2019
році до 56 450 у 2020 році.
У 2020 році кількість наказів про повернення, виданих громадянам
України, зменшилася на 42% (21 630 у 2020 році проти 37 095 у 2019
році). Кількість ефективних повернень була на 79% меншою, ніж у 2019
(5558 у 2020 році проти 27200 у 2019 році), а коефіцієнт повернення
знизився з 73% у 2019 до 26% у 2020 році.
Рекомендації для України
Загалом Україна продовжує виконувати контрольні показники щодо візового
режиму, — вказано у звіті. Однак має вжити зусиль для вирішення
проблеми необґрунтованих заяв про надання притулку, а також у сфері
боротьби з корупцією, відмиванням грошей та запобіганню і боротьбі з
організованою злочинністю. Зокрема, треба:
- докладати зусиль щодо зменшення кількості громадян України, які
нелегально перебувають у країнах-членах ЄС та подають необґрунтовані
заяви про надання притулку;
- скасувати можливість для громадян України мати більше одного дійсного
закордонного паспорта; припинити видачу «додаткових» паспортів та
скасувати термін дії тих, що були видані;
- підвищити ефективність антикорупційних установ та правоохоронних
органів шляхом зосередження основних зусиль у сфері протидії корупції
на справах великої корупції;
- ухвалити необхідне законодавство щодо НАБУ, яке усуне правову
невизначеність його статусу;
- проводити прозорий, деполітизований та неупереджений відбір
керівників НАБУ, САП (Спеціалізована антикорупційна прокуратура), AРМА
(Агентство з розшуку та менеджменту активів), а також під час відбору
на керівні посади у правоохоронні органи;
- покращити законодавство AРМА щодо управління арештованими активами та
ухвалити відповідну національну стратегію відновлення активів;
- створити умови для здійснення НАБУ та іншими відповідними установами
автономної діяльності із прослуховування зв’язку;
- підвищити ефективність боротьби з організованою злочинністю та
відмиванням грошей;
- забезпечити подальше узгодження візової політики України з вимогами
ЄС щодо третіх країн, які потребують візи, зокрема, стосовно тих третіх
країн, з боку яких відбувається нерегулярна міграція або ж є ризики для
безпеки ЄС.
Загалом, у звіті підсумовано, що всі країни продовжують виконувати
вимоги щодо лібералізації візового режиму та досягли прогресу у
виконанні рекомендацій минулого року. Також зазначається, що безвізовий
рух продовжує приносити позитивні економічні, соціальні та культурні
вигоди державам-членам ЄС та країнам-партнерам.