На засіданні 26 серпня 2022 року Комітет з питань інтеграції України до ЄС
розглянув Проєкт Закону №7662 «Про внесення змін до деяких законодавчих
актів України щодо удосконалення порядку відбору кандидатур на посаду
судді Конституційного Суду України на конкурсних засадах». Проєкт пропонує
залучити до проведення конкурсного відбору кандидатур на посаду судді
Конституційного Суду України новий спеціальний орган – Дорадчу групу
експертів. Щодо призначення суддів КС Верховною Радою, документ пропонує
виключити положення щодо висунення кандидатів на посаду суддів КС від
депутатських фракцій та груп, а також уточнити процедуру відкритого
голосування, наслідки, коли жоден із кандидатів за результатами
голосування не був призначений. Щодо призначення кандидатів на посаду
судді Конституційного Суду України з’їздом суддів України Проєкт Закону
пропонує удосконалити діючу процедуру таємного голосування. За висновком
Комітету, законопроєкт №7662 не суперечить міжнародно-правовим
зобов’язанням у сфері європейської інтеграції.
Також на засіданні Комітет розглянув і ухвалив висновки щодо таких
законопроєктів:
Проєкт Закону №6089
про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення
щодо встановлення відповідальності за порушення вимог законодавства про
плату за використання автомобільних доріг загального користування.
Документ пропонує запровадити адміністративну відповідальність за несплату
за використання автомобільних доріг загального користування. Він не
суперечить зобов’язанням України відповідно до Угоди про асоціацію та
праву ЄС.
Проєкт Закону №5848
про внесення змін до Закону України «Про фізичну культуру і спорт».
Документ, зокрема, пропонує розширити повноваження всеукраїнських
спортивних федерацій та позбавити центральний орган виконавчої влади, що
забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері фізичної
культури і спорту, невластивих для нього функцій;
також — розширити права спортивних клубів як суб’єктів фізичної культури і
спорту, що надають різноманітні фізкультурно-спортивні послуги різним
групам населення. Законопроєкт, за висновком Комітету, відповідає цілям
Угоди про асоціацію, однак не враховує принцип правової визначеності та
положення Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2016/679 щодо
захисту персональних даних.
Проєкт Закону №7668
про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу
України щодо ставок акцизного податку. Документ пропонує встановити на
період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на
території України, ставки акцизного податку на бензини моторні, важкі
дистиляти та інші нафтопродукти, скраплений газ, бутан, ізобутан в розмірі
100,00 євро за 1000 літрів. Проєкт Закону не суперечить цілям Угоди про
асоціацію та міжнародно-правовим зобов’язаням України у сфері європейської
інтеграції.
Проєкт Закону №6299
про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України
щодо посилення боротьби з тіньовим обігом пального. Проєкт пропонує
включити до підакцизних товарів розчинники, до складу яких входять
метанол, МТБЕ та інші підакцизні товари, що можуть бути використані для
виробництва пального. Якщо розчинники не використовуються для виробництва
пального, тоді на них встановлюється нульова ставку акцизного
податку при ввезенні імпортерами або реалізації їх таким виробникам.
При нецільовому використанні розчинників проєкт пропонує застосовувати
повну ставку акцизу (245,5 євро за 1000 літрів) та штраф 100 % від суми
нарахованого акцизного податку. Комітет ухвалив висновок, що законопроєкт
не суперечить цілям Угоди про асоціацію та міжнародно-правовим
зобов’язаням України у сфері європейської інтеграції, водночас суперечить
праву ЄС, потребує висновку Антимонопольного комітету України, а також
узгодження окремих норм законопроекту з положеннями статті 282 Угоди про
асоціацію.
Щодо альтернативного законопроєкту №6299-1 Комітет ухвалив висновок, що
він спрямований на виконання міжнародно-правових зобов’язань України у
сфері європейської інтеграції, водночас суперечить праву ЄС, потребує
доопрацювання з метою повного врахування положень Директиви 2003/96/ЄС,
узгодження окремих норм законопроєкту з положеннями статті 282 Угоди про
асоціацію, а також потребує висновку Антимонопольного комітету України.
Проєкт Закону №7349
про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення
боротьби з тероризмом. Законопроєкт, зокрема, пропонує удосконалити
механізми протидії міжнародному тероризму шляхом запровадження систем
обробки попередньої інформації про пасажирів (API/PNR) на базі
Антитерористичного центру при Службі безпеки України. Також пропонує
сформувати реєстр терористичних організацій, встановити порядок їхнього
включення (виключення) до (з) такого реєстру. Комітет ухвалив висновок, що
законопроєкт не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у
сфері європейської інтеграції, однак потребує доопрацювання з метою
узгодження окремих його положень з принципом правової визначеності, згідно
з яким правові норми мають бути чіткими та вільними від суперечностей.
Проєкт Закону №6576
про цифровий контент та цифрові послуги. Законопроєкт встановлює правові
наслідки ненадання цифрового контенту та (або) цифрової послуги за
договором, а також невідповідності наданого цифрового контенту та (або)
цифрової послуги вимогам, що передбачені законодавством, визначає підстави
і правові наслідки відмови від договору, за яким надається цифровий
контент та (або) цифрова послуга. За своєю метою законопроєкт не
суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської
інтеграції, але потребує доопрацювання з метою приведення у відповідність
до Директиви 2019/770.
Проєкт Закону №4602
про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення
щодо посилення відповідальності за порушення вимог законодавства України
про захист рослин. Законопроєкт, зокрема, врегульовує особливості
проведення фітосанітарних процедур; удосконалює вимоги у сфері державного
контролю за обігом і застосуванням засобів захисту рослин; визначає
порядок застосування засобів захисту рослин, у тому числі особливостей
оброблення рослин з безпілотних літальних апаратів; за зразком ЄС
передбачає використання такого інструменту, як «паспорт рослини»;
запроваджує систему державної реєстрації у сфері захисту рослин;
встановлює вимоги до міжнародної торгівлі у сфері захисту рослин та ін.
Проєкт Закону за метою не суперечить Угоді про асоціацію.
Проєкт Закону №2778-1
про внесення змін до деяких законів України щодо ціноутворення та тарифів
на електричну енергію для споживачів, які постійно проживають у зоні
спостереження атомних електростанцій. Проєкт пропонує встановити тарифи на
універсальні послуги для побутових споживачів, які постійно проживають у
зоні спостереження, проте не менше, ніж 30-кілометровій зоні атомних
станцій, у розмірі 70 відсотків діючого тарифу. За висновком Комітету,
проєкт Закону суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері
європейської інтеграції, а саме положенням Директиви 2019/944. На додаток,
відповідно до пункту 5 Додатку ХХVII-A Угоди про асоціацію Україна
зобов’язана провести консультації з Європейською Комісією щодо оцінки
сумісності законопроєкту з відповідними положеннями права ЄС. Тому
необхідно відтермінувати розгляд законопроєкту до отримання відповідного
висновку Єврокомісії.
Комітет також ухвалив рішення за результатами проведеного засідання 10
серпня 2022 року:
- взяти до відома інформацію слухань щодо подальших кроків на шляху набуття Україною членства в ЄС, зокрема щодо заходів, спрямованих на виконання умов Європейської Комісії щодо надання Україні статусу країни-кандидата
- провести у грудні засідання Комітету, на якому розглянути питання щодо досягнутого прогресу у:
- - перемовному процесі щодо членства України в Європейському Союзі;
- - виконанні "дорожньої карти" реалізації рекомендацій, закладених у висновках Європейської комісії;
- - виконанні міжнародних зобов’язань України в сфері європейської інтеграції;
- - оновленні системи моніторингу "Пульс Угоди".
-