Комітет з питань інтеграції України до ЄС на позачерговому засіданні 17
вересня розглянув проєкт Закону №
5819 про рейтингування.
Метою законопроєкту, як зазначено в пояснювальній записці до нього, є
встановлення правових засад визначення рейтингів та їх використання,
приведення діяльності рейтингових агентств в Україні у відповідність до
вимог Регламенту ЄС №1060/2009, встановлення відповідальності для
рейтингових агентств за порушення вимог законодавства.
В аргументаційній частині висновку Комітету зазначено, що текст
законопроєкту, підготовлений до другого читання (в редакції від 29.08.2024
року) враховує низку зауважень щодо його вдосконалення, що були надані до
першого читання Комітетом з питань інтеграції України до Європейського
Союзу в експертному висновку від 12 жовтня 2021 року. Зазначено, що
проведений аналіз законопроєкту засвідчив значний прогрес у гармонізації
національного законодавства з вимогами Регламенту 1060/2009. Проте, для
забезпечення повної відповідності європейським стандартам рекомендується
детальніше опрацювати такі положення. Зокрема, залишились неврегульованими
питання щодо еквівалентності та сертифікації, що ґрунтується на
еквівалентності (стаття 5 Регламенту).
Також в законопроєкті та Регламенті — різні строки відкликання авторизації
авторизованого рейтингового агентства . В Регламенті зазначено, що рішення
про відкликання реєстрації набирає чинності негайно на всій території
Європейського Союзу, водночас, в частині другій статті 11 законопроєкту
зазначено, що постанова про відкликання авторизації АРА оприлюднюється на
офіційному веб-сайті Національної комісії з цінних паперів та фондового
ринку (НКЦПФР) у день її винесення та набирає чинності з робочого дня,
наступного за днем її оприлюднення. Потребує додаткової уваги і питання
незалежності комплаєнс-підрозділу та призначення його керівника.
Комітет з питань інтеграції України до ЄС ухвалив висновок, що проєкт
Закону, підготовлений до другого читання (в редакції від 29.08.2024 року)
не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері
європейської інтеграції, але потребує доопрацювання у зв’язку із
зазначеними зауваженнями.