Голова Комітету з питань інтеграції України до ЄС Іванна Климпуш-Цинцадзе
наголосила на цьому під час лекції для учасників Молодіжної моделі ПА
НАТО. Лекція була присвячена впливу роботи Комітету на пришвидшення
процесів вступу до ЄС та НАТО.
Іванна Климпуш-Цинцадзе зауважила, що інтеграція до ЄС та НАТО — це не
просто про правила і процедури, які Україна мала б перейняти від
країн-членів Євросоюзу чи підходів та принципів країн-членів
Північноатлантичного Альянсу. Це також про фундаментальну трансформацію
України і залученість до цієї трансформації усього суспільства, на всіх
щаблях — від владних до громадянських. «Це непростий шлях, який у нашому
випадку ще й випало реалізовувати під час кривавої війни, яка триває вже
одинадцятий рік», — сказала голова Комітету.
Вона зауважила, що роль Верховної Ради загалом і Комітету з питань
інтеграції України до ЄС зокрема, у цьому процесі є надзвичайно важливою.
Парламент, за її словами, — основний законодавчий орган, який має
формувати рамки, в яких далі буде рухатися країна. Водночас, роль
структурування процесів під час європейської та євроатлантичної інтеграції
все ж належить урядові, який має запропонувати алгоритм реалізації тих чи
інших завдань.
На Комітет з питань інтеграції України до ЄС, за словами його голови,
покладена політично-технократична роль з оцінки українського законодавства
під час його ухвалення на відповідність праву ЄС. «Ми з вами маємо
розуміти, що десь відсотків на 70-80 завдання, які стоять перед нами у
царині політичної трансформації, рефом в царині верховенства права,
дотримання демократичних прав і свобод, — це всі ті речі, які сповідуються
як в Європейському Союзі, так і в Альянсі. Тому наше ухвалення
законодавства в Україні, відповідно до норм Європейського Союзу, воно
щодня наближає нас і до стандартів, і до членства в НАТО», — сказала
голова Комітету.
На сьогодні, за її словами, Комітет має кілька основних функцій. Це аналіз
законодавства на відповідність праву ЄС та і на відповідність міжнародним
зобов’язанням України, реалізація парламентського контролю, а також
міжпарламентська співпраця. У контексті міжпарламентської співпраці є
кілька інструментів, якими послуговується Комітет з питань інтеграції
України до ЄС у взаємодії з іноземними колегами. Комітет є відповідальним
за діяльність постійної делегації Верховної Ради у складі Парламентського
Комітету Асоціації Україна-ЄС (ПКА). Ця робота передбачає взаємодію з
депутатами Європарламенту і досить часто результатом цієї роботи є основа
для просування важливого для України порядку денного. Також — участь у
Парламентській асоціації Євронест. Із набуттям кандидатського статусу,
Україна стала постійним членом ще одного міжпарламентського форуму COSAC –
конференції Голів Комітетів у європейських справах держав-членів
Євросоюзу. Важливий форум для просування українських інтересів серед
парламентарів держав-членів формату. Ще одним важливим майданчиком, де
представлена Україна, є COSAP — Конференція парламентських комітетів з
питань євроінтеграції/у справах держав-учасниць процесу стабілізації та
асоціації в Південно-Східній Європі. Участь у цьому форумі, за словами
Іванни Климпуш-Цинцадзе, корисна ще й тому, що деякі держави-учасниці вже
є членами НАТО. Відтак, співпраця у цьому форматі допомагає просувати
євроатлантичні інтереси України. Також важливою є участь українських
делегацій у Міжпарламентській раді Україна-НАТО та в Парламенській
асамблеї НАТО. «ПА НАТО — була першою асамблеєю, яка позбулася присутності
у своїй роботі делегації РФ. Для нас було важливо, що українська команда в
кінці 14-го року почала брати активну участь у формуванні звітів, надавати
свої пропозиції і формувати політичний порядок денний, просувати важливі
для нас речі у взаємодії з країнами-членами НАТО», — сказала голова
Комітету. Вона зазначила, що досі ПА НАТО складалася з 8-ми членів і
заступників. Зараз вона може бути збільшена до 12 членів. Саме 12 членів у
цій організації матиме Україна, коли приєднається до НАТО. Тому Україна
зможе використати це збільшення, як нагоду ще ефективніше просувати свої
інтереси», — сказала Іванна Климпуш-Цинцадзе.
Також під час дискусії з учасниками лекції голова Комітету торкнулася і
перешкод вступу до Альянсу. «Якби Україна не тільки максимально голосно
декларувала, що хоче, а й дуже ретельно, відповідально і чесно виконувала
свою домашню роботу — у нас би було менше проблем зі скептиками, які
використовують ситуацію, щоби в той чи інший момент сказати, що Україна,
мовляв, не готова», — сказала Іванна Климпуш-Цинцадзе. За її словами,
відповідно до рішення Вільнюського саміту, Україна не має необхідності
мати План дій щодо членства в НАТО для вступу в Альянс. Де-факто, ця
функція покладена на Річну національну програму співробітництва України з
НАТО. «РНП Уряд затвердив у кінці грудня, минулого року. Зараз ми з вами в
кінці травня, цього року. Я не бачила жодного проєкту закону від Уряду,
який би був внесений до Верховної Ради України на виконання Річної
національної програми. Ми не тільки маємо вимагати — ми маємо дивитися на
себе чесно в дзеркало з точки зору трансформації країни», — сказала Іванна
Климпуш-Цинцадзе.
Голова Комітету також зазначила, що під прикриттям воєнного стану в
Україні є багато обмежень собод. «Маємо дуже серйозні обмеження
демократичних свобод, які, подекуди, є надмірними та неадекватними. Маємо
централізацію влади, яка теж, на мою думку, не є обгрунтованою. Маємо не
воєнну, а політичну цензуру і обмеження свободи слова. Це всі ті речі, які
є базовими перешкодами для будь-якої країни для її членства в
Північноатлантичному Альянсі чи членства в ЄС», — підсумувала Іванна
Климпуш-Цинцадзе.