Законопроєкт «Про поштовий зв’язок» має невідповідності праву ЄС і потребує доопрацювання — висновок Комітету
03 листопада 2022, 11:23
Комітет з питань інтеграції України до ЄС на засіданні 2 листопада
розглянув проєкт Закону №4353 «Про поштовий зв’язок». Як вказано у
пояснювальній записці до законопроєкту, його розроблено з метою
гармонізації національного законодавства із законодавством ЄС у сфері
надання послуг поштового зв’язку. Зокрема, проєкт мав би імплементувати
положення Директиви 97/67/ЄС.
Утім під час опрацювання законопроєкту Комітет з питань інтеграції України
до ЄС виявив неповне врахування документом необхідних положень права ЄС, а
в деяких аспектах і невідповідність праву Європейського Союзу. Зокрема,
відповідно до положень законопроєкту Національна комісія, що здійснює
державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного
спектра та надання послуг поштового зв’язку здійснює, серед іншого,
державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства у сфері надання
послуг поштового зв’язку; видає оператору поштового зв’язку обов’язкові
для виконання розпорядження про усунення порушень законодавства про
поштовий зв’язок; застосовує в межах своїх повноважень у встановленому
законодавством порядку адміністративно-господарські санкції за порушення
законодавства про поштовий зв’язок, а також звертається до суду з
позовними заявами у разі порушення операторами поштового зв’язку
законодавства. Варто зазначити, що Директива 97/67 передбачає повноваження
регуляторного органу із забезпечення дотримання стандартів надання лише
для універсальних послуг (загального обслуговування). Директива 97/67 не
містить норм щодо обов’язковості запровадження контролю щодо послуг, які
не входять до переліку універсальних.
Положення законопроєкту, які визначають засади надання універсальних
послуг поштового зв’язку і описують сферу застосування цих послуг в
Україні, не повністю враховують положення Статті 3 Директиви 97/67/ЄС.
Законопроєкт не враховує положення Статті 7 Директиви щодо механізму
відшкодування у випадку надмірного фінансового навантаження на провайдера
або провайдерів універсальних послуг.
Надання призначеному оператору виключного права на певні види
господарської діяльності також не узгоджується з зобов’язаннями України в
рамках Угоди про асоціацію, зокрема зі статтею 110 «Запобігання
монополістичній практиці у секторі поштових та кур’єрських послуг».
Враховуючи ці та інші зауваження, Комітет ухвалив висновок, що за своєю
метою законопроєкт спрямований на виконання Директиви № 97/67/ЄС
Європейського Парламенту та Ради від 15 грудня 1997 року про спільні
правила розвитку внутрішнього ринку поштових послуг Співтовариства та
вдосконалення якості послуг із змінами, внесеними директивами
№2002/39/ЄС та №2008/6/ЄС. Проте окремі його положення не відповідають
міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції
та потребують доопрацювання.
Голова Комітету Іванна Климпуш-Цинцадзе зазначила, що профільний комітет
має повернутися до розгляду цього законопроєкту і до другого читання у
Верховній Ради врахувати напрацювання Комітету.
Також проєкт закону №4353 потребує висновку Антимонопольного комітету
України щодо впливу його положень на конкурентне середовище