Члени Комітету з питань інтеграції України до ЄС відвідали пункти пропуску на кордоні України з Угорщиною та Словаччиною

20 вересня 2021, 09:13

15 вересня члени комітету з питань інтеграції України до Європейського Союзу відвідали три пункти пропуску на кордоні України з Угорщиною та Словаччиною. Лужанка – Берегшурань на українсько-угорському кордоні, за даними Держприкордонслужби, має проєктну пропускну спроможність 2900 авто на добу. Однак, на практиці, в тому числі через карантинні обмеження, ці цифри значно менші. Під’їзд до пункту — давно не ремонтований. Не облаштована сервісна територія — паркування для авто, зона комфорту для людей. Облаштувати сервісну територію наразі неможливо, бо ділянки, що розташовані поблизу під’їзду до ПП —це приватна власність. За словами місцевої влади, є кілька шляхів вирішення цієї проблеми, зокрема, компенсація вартості власникам земельних ділянок чи виділення їм альтернативних ділянок в іншому місці. Модернізація цього пункту планувалася ще з 2015 року, але досі так і не реалізована.

Пункт пропуску Ужгород — Вишнє-Нємецьке, на українсько-словацькому кордоні — один з найбільших. Запланована пропускна спроможність вантажного — 500 машин. Середній час очікування вантажів на території України, за словами митників, до трьох годин. Українські митники кажуть, що спроможність пункту велика і скаржаться, що не можуть домогтися від своїх словацьких колег збільшення кількості оформлення вантажівок. Тут планується розширення сервісної зони, щоб розмістити на ній до 300 машин. У планах також створення електронної черги та розбудова пасажирського пункту пропуску.

Чоп (Тиса) – Захонь — на сьогодні один з найбільших пунктів пропуску. Його територія — 6,5 га, у штаті працює 142 особи, діють 2 бокси поглибленого огляду. Є стаціонарна сканувальна система, 2 вагові комплекси. У напрямку виїзду облаштована сервісна територія. Митники кажуть, що пункт готовий до впровадження інформаційних технологій, які б дали змогу швидше опрацьовувати потенційні ризики, зекономити час та зменшити черги. Водночас, сканувальна система так і не введена в експлуатацію, вона працює в тестовому режимі. Постійна зміна назв і структур виконавчої влади затримує цей процес.
Спільною для всіх пунктів пропуску і, на жаль, поки невирішеною проблемою є спільний із сусідньою країною контроль. За словами митників, такий вид контролю дав би змогу до 30% зекономити час проходження усіх процедур. На виїзному засіданні 16 вересня в Ужгороді члени Комітету обговорили пропускну спроможність, інфраструктуру пунктів пропуску, а також запобігання контрабанді та корупції. Участь у засіданні також взяли представники Державної прикордонної служби, Держмитслужби, Консультативної місії ЄС та місцевих органів влади.