15 вересня члени комітету з питань інтеграції України до Європейського
Союзу відвідали три пункти пропуску на кордоні України з Угорщиною та
Словаччиною. Лужанка – Берегшурань на українсько-угорському кордоні, за
даними Держприкордонслужби, має проєктну пропускну спроможність 2900
авто на добу. Однак, на практиці, в тому числі через карантинні
обмеження, ці цифри значно менші. Під’їзд до пункту — давно не
ремонтований. Не облаштована сервісна територія — паркування для авто,
зона комфорту для людей. Облаштувати сервісну територію наразі
неможливо, бо ділянки, що розташовані поблизу під’їзду до ПП —це
приватна власність. За словами місцевої влади, є кілька шляхів
вирішення цієї проблеми, зокрема, компенсація вартості власникам
земельних ділянок чи виділення їм альтернативних ділянок в іншому
місці. Модернізація цього пункту планувалася ще з 2015 року, але досі
так і не реалізована.
Пункт пропуску Ужгород — Вишнє-Нємецьке, на українсько-словацькому
кордоні — один з найбільших. Запланована пропускна спроможність
вантажного — 500 машин. Середній час очікування вантажів на території
України, за словами митників, до трьох годин. Українські митники
кажуть, що спроможність пункту велика і скаржаться, що не можуть
домогтися від своїх словацьких колег збільшення кількості оформлення
вантажівок. Тут планується розширення сервісної зони, щоб розмістити на
ній до 300 машин. У планах також створення електронної черги та
розбудова пасажирського пункту пропуску.
Чоп (Тиса) – Захонь — на сьогодні один з найбільших пунктів пропуску.
Його територія — 6,5 га, у штаті працює 142 особи, діють 2 бокси
поглибленого огляду. Є стаціонарна сканувальна система, 2 вагові
комплекси. У напрямку виїзду облаштована сервісна територія. Митники
кажуть, що пункт готовий до впровадження інформаційних технологій, які
б дали змогу швидше опрацьовувати потенційні ризики, зекономити час та
зменшити черги. Водночас, сканувальна система так і не введена в
експлуатацію, вона працює в тестовому режимі. Постійна зміна назв і
структур виконавчої влади затримує цей процес.
Спільною для всіх пунктів пропуску і, на жаль, поки невирішеною
проблемою є спільний із сусідньою країною контроль. За словами
митників, такий вид контролю дав би змогу до 30% зекономити час
проходження усіх процедур. На виїзному засіданні 16 вересня в Ужгороді
члени Комітету обговорили пропускну спроможність, інфраструктуру
пунктів пропуску, а також запобігання контрабанді та корупції. Участь у
засіданні також взяли представники Державної прикордонної служби,
Держмитслужби, Консультативної місії ЄС та місцевих органів влади.