Головна > Текстові публікації > Новини

Угода про асоціацію

01 березня 14:46
Путівник для здійснення аналізу відповідності проектів законів зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву ЄС
посилання...
01 жовтня 15:13
Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони посилання...

Діяльність Комітету

Відео Аудіо Фото

Медіа-архів

RSS

Виїзне засідання Комітету 16 квітня 2024 року у місті Чернівці

38 Фото

Члени Комітету з питань інтеграції України до ЄС зустрілися з делегацією МЗС Швеції

21 Фото

Зустріч членів Комітету та представники інших комітетів Верховної Ради з пані Послом ЄС в...

6 Фото

02 листопада 2020, 13:49

Зміни до Закону «Про судоустрій і статус суддів», щоб врегулювати діяльність Верховного Суду та органів суддівського врядування

У нас #НаОпрацюванні Комітету одразу три законопроєкти, які пропонують зміни до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо діяльності Верховного Суду та органів суддівського врядування.

 

Проєкт №3711, внесений Президентом, альтернативний №3711-2, внесений групою депутатів від монобільшості та №3711-1 — поданий на розгляд ВР депутатом від «Голосу» Ярославом Юрчишиним.

 

Що пропонує проєкт №3711?

 

  • Верховний Суд України як юридична особа припиняється. Реорганізується у Верховний Суд. Суддів Верховного Суду України не звільняють, а зараховують до штату Верховного Суду. Вони підлягають кваліфікаційному оцінюванню впродовж одного року з дня зарахування.
  • Визначає порядок призначення на посаду членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. Це буде здійснювати Вища рада правосуддя за результатами конкурсу. Саме ВРП буде утворювати конкурсну комісію та затверджувати її персональний склад для проведення конкурсу на посади членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. До складу конкурсної комісії входять: 1) три особи з числа суддів або суддів у відставці, запропоновані Радою суддів України; 2) три особи з числа міжнародних експертів.
  • Визначає склад Вищої кваліфікаційної комісія суддів — вона складатиметься з шістнадцяти членів, які призначаються Вищою радою правосуддя за результатами конкурсу строком на чотири роки. Одна й та сама особа може бути повторно призначена членом Вищої кваліфікаційної комісії суддів України лише один раз. 
  • Ліквідує Комісію з питань доброчесності та етики.

 

Венеційська комісія оприлюднила свій висновок щодо проєкту №3711.

Комісія констатувала, що питання доброчесності членів Вищої ради правосуддя є невідкладним і має вирішуватися без зволікання. У висновку вказано, що Вища рада правосуддя не повинна отримати ніяких нових повноважень. Натомість проєкт суттєво розширює повноваження ВРП.

Позитивно оцінене положення законопроєкту № 3711 щодо створення Конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посад членів ВККСУ із залученням міжнародних експертів. На думку Венеціанської комісії, такий склад Конкурсної комісії сприятиме довірі громадськості.

 

Що пропонує проєкт №3711-1?

 

  • Визначає склад та структуру Верховного Суду. Вказує, що до складу Верховного Суду входять судді у кількості не більше двохсот, на відміну від президентського проєкту. 
  • Надає суттєву роль Громадській раді доброчесності. Рада матиме право: збирати, перевіряти та аналізувати інформацію щодо судді чи кандидата на посаду судді; надавати, за наявності підстав, Вищій кваліфікаційній комісії суддів України висновок про невідповідність судді чи кандидата на посаду судді критеріям професійної етики та доброчесності; матиме право створити інформаційний портал для збору інформації щодо професійної етики та доброчесності суддів і кандидатів на посаду судді; зможе звертатися з дисциплінарною скаргою щодо судді до органів, що здійснюють дисциплінарні провадження щодо суддів; матиме право ініціювати проведення моніторингу способу життя суддів.
  • Зберігає автономність Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, визначаючи порядок призначення на посади її членів. Встановлює, що конкурс на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів проводить конкурсна комісія, а не Вища Рада правосуддя, як це пропонують проєкти №3711 та №3711-2. Роль же Вищої Ради правосуддя в цьому процесі є суто номінальною. 
  • Пропонує на законодавчому рівні закріпити вимогу щодо доброчесності членів Вищої Ради правосуддя. Незалежна Конкурсна комісія — та ж, яка обиратиме членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів, — буде проводити попередній відбір кандидатів у члени ВРП. За результатами проведеного відбору Конкурсна комісія надаватиме суб'єктам призначення список кандидатів. Суб'єкт призначення може обрати/призначити членом ВРП лише особу зі списку кандидатів, затвердженого Конкурсною комісією. Крім того, Конкурсна комісія матиме право перевіряти доброчесність чинних членів ВРП.
  • Законопроєкт передбачає функціонування служби інспекторів Вищої ради правосуддя. 

 

Що пропонує проєкт № 3711-2?

 

  • Ліквідувати Вищу кваліфікаційну комісію суддів та Громадську раду доброчесності.
  • Натомість пропонує створити кваліфікаційну палату та Громадську раду міжнародних експертів у складі Вищої ради правосуддя. Функція Громадської ради міжнародних експертів передбачається як консультативна.
  • Перейменувати Верховний Суд України у «Верховний Суд» та створити в його складі Сенати. Перейменований Верховний Суд продовжуватиме здійснювати правосуддя як найвищий у системі судоустрою. 
  • Пропонує вилучити вимогу щодо несумісності судді, яка передбачає заборону обіймати посади, щодо яких здійснюється очищення влади в порядку Закону «Про очищення влади».

 

Висновки щодо того, чи відповідають проєкти законів праву ЄС та міжнародно-правовим зобов'язанням України у сфері європейської інтеграції, Комітет оприлюднить на найближчому засіданні 4 листопада.