Або як оновлений Додаток XXVII до Угоди про асоціацію між Україною та
ЄС на роки вперед гарантує енергетичну безпеку України.
Цього тижня в Комітеті з питань інтеграції України до ЄС відбулася
зустріч, яка запускає механізм юридичного захисту на рівні права ЄС
енергетичної незалежності України.
Йдеться про
тристоронню
зустріч між представниками Комітету, віцепрем’єр-міністром з питань
європейської та євроатлантичної інтеграції Вадимом Пристайком та
Головою Представництва ЄС в Україні Матті Маасікасом, яка
відбулася 11 березня.
На зустрічі українська сторона разом з європейськими партнерами, почала
напрацьовувати порядок перевірки законопроєктів, які надходять на
розгляд Верховної Ради України на їхню відповідність праву ЄС.
Чому Україна має здійснювати цю перевірку і що конкретно дає нам
оновлений Додаток XXVII?
Угода про
асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом,
Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми
державами-членами, з іншої сторони була підписана 21 березня та 27
червня 2014 року і набрала чинності 1 вересня 2017 року.
У
преамбулі
до Угоди визнано прагнення Сторін просувати в Україні процес
реформування та наближення до ключових елементів права ЄС. Окрім того,
у двосторонньому
Меморандумі
ЄС-Україна про взаєморозуміння щодо Стратегічного Енергетичного
Партнерства від 24 листопада 2016 року визнано, що метою
активізації співпраці у сфері енергетики та реформи в енергетичному
секторі є повна інтеграція енергетичних ринків ЄС та України. Ідеться
не просто про законодавство, а про інфраструктурну та ринкову
інтеграцію. Для цього Україні ще належить провести багато реформ. Але,
щоби ці реформи не суперечили нашим євроінтеграційним прагненням і
намірам стати частиною єдиного європейського енергетичного ринку, ми
маємо звіряти свої законотворчі ініціативи із правом ЄС.
Згідно з оновленим Додатком XXVII:
- Україна утримується від будь-яких дій, що негативно
впливають на завдання або результати наближення свого національного
законодавства до права ЄС в енергетичному секторі;
- Україна скасовує положення свого національного
законодавства або припиняє внутрішні практики, що є несумісними з
правом Союзу або з її національним законодавством в енергетичному
секторі;
Лише у сфері електроенергії, ми маємо привести своє законодавство у
відповідність щонайменше до 10 різних документів ЄС. На практиці нам це
забезпечить доброчесність та прозорість на ринку, надійність постачання
електроенергії, інвестування в інфраструктуру та багато іншого. Те саме
стосується і ринку газу, нафти та ядерної енергетики.
У оновленому Додатку XXVII також вказано, що Україна проводить
консультації з Європейською Комісією щодо сумісності з положеннями
acquis (права) ЄС. На практиці це положення означає, що українська
сторона має погоджувати законопроекти з Єврокомісією, а у разі
отримання рекомендацій від ЄС, - Верховна Рада має розглянути їх та
вносити зміни у законопроєкти.
Консультації з Європейською Комісією стали результатом того, що 28
січня цього року, під час засідання Ради Асоціації Україна-ЄС, було
ухвалено Керівні настанови в межах згаданого Додатку. Ці настанови,
власне, є практичними рекомендаціями, як узгоджувати українські
законопроєкти з правом ЄС. Механізм, як це відбуватиметься і в які
терміни — сторони зараз напрацьовують. Після їх узгодження ми
отримаємо ще один запобіжник, який не дозволить політичній кон’юнктурі
всередині України змінювати курс країни на її повну інтеграцію в єдиний
енергетичний ринок ЄС.