Що пропонує законопроєкт №3569?
Автори проєкту стверджують, що він розроблений задля того, щоб осучаснити в Україні процес навчання та складання іспитів на отримання прав водія. Проєкт, зокрема, має на меті привести українське законодавство у відповідність із Директивою Європейського Парламенту і Ради 2006/126/ЄС від 20 грудня 2006 року про посвідчення водія включно із Додатками до неї. Згадана Директива передбачає, що іспит та рішення щодо здатності особи безпечно керувати транспортним засобом ухвалюють спеціально уповноважені державою люди — екзаменатори з водіння. За правовим статусом вони прирівнюються до нотаріусів.
Проєкт №3569 пропонує кілька принципових нововведень:
1. Теоретичні знання правил дорожнього руху людина, яка виявила бажання їх вивчити зможе отримати не тільки в спеціалізованих автошколах, а навіть онлайн. Проєкт твердить, що людина матиме право здобути потрібні знання за допомогою інституційних форм навчання, передбачених законодавством про освіту. Інституційні форми навчання — це очна (денна, вечірня), заочна, дистанційна та мережева форми навчання.
2. Теоретичні іспити людина, яка бажає стати водієм, буде складати в територіальних органах Міністерства внутрішніх справ України на підставі особистого бажання.
3. Практичний іспит з водіння прийматиме екзаменатор із водіння. Екзаменатор із водіння – це уповноважена державою фізична особа, яка практично оцінює та надає персональний висновок щодо здатності людини до безпечного керування відповідної категорії чи типу. На підставі висновку екзаменатора людина отримає чи не отримає посвідчення водія.
4. Допуск до складання практичного іспиту здійснюється на підставі особистого бажання людини, яка збирається його скласти, за умови наявності у Єдиному державному реєстрі МВС інформації, що людина вже завершила теоретичну підготовку, перепідготовку або підвищення кваліфікації.
5. А от підготовка, перепідготовка водіїв транспортних засобів категорії С1 і вище та підвищення кваліфікації водіїв буде здійснюватися лише в акредитованих закладах, що мають відповідний сертифікат.
Хто має право бути екзаменатором із водіння?
Екзаменатором із водіння, як вказано у проєкті №3569, може бути громадянин України, який відповідає вимогам щодо компетентності, визначеним Положенням про екзаменаторів із водіння, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Не може бути екзаменатором із водіння особа, яка має судимість, обмежена в дієздатності або визнана недієздатною за рішенням суду.
Проєкт твердить, що під час оцінювання екзаменатор зобов’язаний звертати особливу увагу на спроможність особи, яка складає іспит, застосовувати під час керування набуті теоретичні знання. Проєкт також зобов’язує екзаменаторів виявляти у людини, яка складає іспит, захисну і соціальну поведінку, яка відображає стиль керування із врахуванням дорожніх і погодних умов, інших транспортних засобів, інтересів інших учасників дорожнього руху (зокрема, найбільш вразливих), а також здатність особи, яка складає іспит, до передбачення можливих загроз.
Особиста відповідальність екзаменатора
Проєкт також пропонує покладати особисту відповідальність на екзаменаторів за ухвалені ними рішення щодо видачі прав водія. Якщо таке рішення призвело до шкоди, екзаменатор зобов’язаний буде її відшкодувати. Для цього він повинен мати договір обов’язкового страхування професійної відповідальності осіб, діяльність яких може заподіяти шкоду третім особам. Мінімальний розмір страхової суми становить тисячу мінімальних розмірів заробітної плати. Розмір відшкодування заподіяної шкоди визначається в судовому порядку.
Як екзаменатор прийматиме іспит з водіння?
Контроль за дотриманням порядку та правил приймання практичного іспиту буде здійснюватися технічними приладами аудіо- та відеозапису. Вони будуть фіксувати власне дії особи, яка складає іспит, екзаменатора з водіння, а також дорожню обстановку попереду транспортного засобу, на якому складається іспит. Відеоматеріали практичних іспитів мають зберігаютися екзаменатором з водіння протягом трьох років із часу складання іспиту і надаватися на запит уповноважених посадових осіб центрального органу виконавчої влади.
Знищення, втрата чи не надання відеоматеріалів або порушення встановленого порядку та правил приймання практичного іспиту є підставою для анулювання свідоцтва екзаменатора з водіння.
Оплата за іспити
Оплату за складання іспиту встановлюватиме екзаменатор. Розмір цієї платні визначається за домовленістю між екзаменатором із водіння та людиною, яка бажає скласти іспит. Водночас розмір платні повинен складати не менше третини прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня поточного року. Податки сплачуються у відповідності до Податкового кодексу України.
Екзаменатору з водіння забороняється використовувати свої повноваження з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття обіцянки чи пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб.
Автори проєкту переконані, що особиста відповідальність екзаменатора при ухваленні рішення щодо видачі прав водія, а також посилення вимог щодо теоритичних і практичних знань людини, яка має намір ці права отримати — сприятиме більш відповідальному водінню та покращить ситуацію на дорогах.
Своє рішення щодо того, чи відповідає законопроєкт праву ЄС та міжнародним зобов’язанням України за Угодою про асоціацію Комітет оприлюднить на найближчому засіданні 23 вересня 2020 року.
Ще за розділом
“Текстові публікації”
08 листопада 2024 07:17
07 листопада 2024 07:38
06 листопада 2024 15:57
31 липня 2024 13:26
29 липня 2024 16:10
29 липня 2024 10:31
26 липня 2024 13:26
23 липня 2024 10:23
18 липня 2024 07:32
17 липня 2024 18:34