Комітет з питань інтеграції України до ЄС розглянув законопроєкти щодо їхньої відповідності праву Європейського Союзу

28 травня 2025, 15:10

Комітет з питань інтеграції України до ЄС на засіданні 27 травня розглянув проєкт Закону №0312 про ратифікацію Грантової угоди про надання технічної допомоги для інвестицій та закупівель «Рішення для відновлюваної енергетики (RES)» між Україною та Європейським інвестиційним банком». Ухвалення законопроєкту дозволить ратифікувати Грантову угоду, яка дасть змогу Україні залучити кошти у розмірі 16,5 млн євро для інтеграції систем відновлюваної енергетики в будівлях, відновлених або побудованих у рамках муніципальних рамкових позик Європейського інвестиційного банку. Комітет ухвалив рішення внести законопроєкт на розгляд Верховної Ради України та рекомендувати прийняти його за основу і в цілому.

Проєкт Закону №0314 про ратифікацію Угоди між Україною та Європейським Союзом про внесення змін до Угоди між Україною та Європейським Союзом про участь України у програмі "Креативна Європа" (2021–2027). Угодою передбачається внесення змін до статті 1 Угоди між Україною та Європейським Союзом про участь України у програмі «Креативна Європа» (2021-2027), ратифікованої Законом України від 15 грудня 2021 року № 1963-IX, з метою врегулювання можливості України брати повноправну участь у Програмі Європейського Союзу «Креативна Європа» (2021-2027), включаючи всі заходи напряму «Медіа». Комітет ухвалив рішення внести законопроєкт на розгляд Верховної Ради України та рекомендувати прийняти його за основу і в цілому.

Проєкт Закону №12364 про внесення змін до деяких законів України у зв'язку з оновленням офіційного перекладу Європейської хартії регіональних або міноритарних мов. Проєкт пропонує привести назву та положення Закону України «Про ратифікацію Європейської хартії регіональних мов або мов меншин», а також положення законів України «Про національні меншини (спільноти) України» та «Про медіа» у відповідність до оновленого офіційного перекладу Європейської хартії регіональних мов або мов меншин, який було здійснено Міністерством закордонних справ України. Згідно із оновленим офіційним перекладом правильна назва Хартії – Європейська хартія регіональних або міноритарних мов. Також пропонується оновити перелік мов, до яких застосовується відповідний режим підтримки та особливого захисту, передбачений Хартією. За висновком Комітету, проєкт закону не суперечить зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та в рамках правових механізмів Ради Європи, однак потребує доопрацювання з урахуванням наведених застережень.

Проєкт Закону №12428 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації законодавства Європейського Союзу в галузі рибного господарства. Документ, зокрема, пропонує визначити завдання та цілі державної політики у галузі рибного господарств, принципи державного управління та регулювання; принципи держконтролю та провадження рибогосподарської діяльності; порядок видачі, відмови у видачі, переоформлення, припинення дії дозволу на використання чужорідних та немісцевих видів гідробіонтів у сфері аквакультури; засади підтримки сталого розвитку аквакультури. За висновком Комітету, проєкт Закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції та праву ЄС.

Проєкт Закону №13232 про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо впровадження міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи. Законопроєкт пропонує запровадити в Україні міжнародний автоматичний обмін інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи, та гармонізувати національне податкове законодавство з положеннями права ЄС про адміністративну співпрацю у сфері оподаткування. Комітет ухвалив рішення, що положення законопроєкту не суперечать міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції, водночас потребують доопрацювання з урахуванням наведених застережень.

Проєкт Закону №13109 про сімейне підприємництво. Законопроєкт визначає правові, економічні, соціальні та організаційні відносини у сфері сімейного підприємництва. Сімейне підприємництво у ньому визначено, як форма зайнятості громадян-членів однієї сім’ї для досягнення економічних і соціальних результатів та/або одержання прибутку. Вказано, що сімейне підприємництво може здійснюватися кількома, але не менше, як двома, членами однієї сім’ї-громадянами України та провадитися як в статусі юридичної особи-сімейного підприємства, так і в статусі фізичної особи-підприємця. Також проєктом передбачає, що суб’єкт сімейного підприємництва перебуває на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності. За висновком Комітету, проєкт Закону за метою не суперечить Угоді про асоціацію та праву Європейського Союзу.

Проєкт Закону №12240 про внесення змін до Сімейного кодексу України щодо взаємної обізнаності наречених про притягнення до адміністративної та/або кримінальної відповідальності за вчинення домашнього насильства. Проєктом Закону пропонується доповнити Сімейний кодекс України новою статтею 301, якою передбачити, що наречені зобов’язані повідомити один одного про наявність (відсутність) фактів притягнення до адміністративної та/або кримінальної відповідальності за вчинення домашнього насильства. Порядок повідомлення встановлюватиметься Кабінетом Міністрів України. Комітет ухвалив висновок, що проект Закону не забезпечує виконання відповідних зобов’язань за Стамбульською конвенцією та досягнення мети запобігання домашньому насильству.

Проєкт Закону №13208 про внесення змін до статті 42 Кодексу законів про працю України щодо переважного права на залишення на роботі при вивільненні працівників у зв’язку із змінами в організації виробництва і праці, працівників, у разі якщо другий з подружжя є мобілізованим. Комітет ухвалив висновок, що проєкт Закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу, водночас потребує доопрацювання у частині застосування недискримінаційного підходу до посилення захисту прав працівників та дотримання принципу правової визначеності.

Проєкт Закону №13139-1 України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо здійснення державного контролю (нагляду) у сфері житлово-комунального господарства». Проєкт пропонує запровадити державний контроль за дотриманням вимог стандартів, норм, порядків і правил у сфері ЖКГ, встановити відповідальність за правопорушення у сфері ЖКГ, а також створити для цього Державну житлово-комунальну інспекцію та наділити її відповідними контрольними функціями та повноваженнями. Комітет ухвалив висновок, що з точки зору зобов’язань України у сфері європейської інтеграції законопроєкт потребує доопрацювання з метою уникнення правової невизначеності та уникнення і дублювання прогалин у сфері державного нагляду; проєкт закону не відповідає зобов’язанням України у рамках Ради Європи.

Проєкт Закону №13176 «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту від шахрайських дій, пов’язаних з привласненням фінансового номера». Метою законопроєкту, за пояснювальною запискою, є унеможливлення шахрайських дій, пов’язаних із привласненням фінансового номера, а також зменшення рівня злочинності. Комітет ухвалив висновок, що проєкт Закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу, але потребує доопрацювання з урахуванням висловлених зауважень.

Проєкт Закону №13196 «Про внесення змін до розділу XIX «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про електронні комунікації» щодо відновлення надання адміністративних послуг з продовження строку дії ліцензій на користування радіочастотним спектром та дозволів на користування ресурсами нумерації». Метою законопроєкту, як вказано у пояснювальній записці, є  забезпечення виконання частини дванадцятої статті 51 Закону України та частини четвертої статті 77 «Про електронні комунікації» щодо справляння плати за продовження строку дії ліцензій на користування радіочастотним спектром і дозволів на користування ресурсами нумерації. За висновком Комітету, проєкт Закону не суперечить Угоді про асоціацію та міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції.

Проєкт Закону №12285-д про внесення змін до деяких законів України щодо приведення регулювання у сфері ветеринарної медицини та у сфері благополуччя тварин у відповідність до актів права Європейського Союзу. За висновком Комітету, проєкт Закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції та праву ЄС. Комітет ухвалив рішення, що проєкт закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу. Також Комітет визначив законопроєкт таким, що спрямований на адаптацію законодавства України до положень права Європейського Союзу (acquis ЄС) в частині виконання міжнародно-правових зобов'язань України у сфері європейської інтеграції.

Проєкт Закону №13302 про утворення Спеціалізованого окружного адміністративного суду, Спеціалізованого апеляційного адміністративного суду. Законопроєкт пропонує утворити Спеціалізований окружний адміністративний суд та Спеціалізований апеляційний адміністративний суд із їхнім розташуванням у місті Києві та поширенням територіальної юрисдикції цих судів на всю територію України. Комітет ухвалив рішення, що проєкт закону не суперечить зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції.

Проєкт Закону №0311 про ратифікацію Угоди (у формі обміну листами) між Урядом України та Європейським космічним агентством про відновлення дії Угоди між Урядом України та Європейським космічним агентством щодо співробітництва у використанні космічного простору в мирних цілях. Комітет ухвалив висновок, що законопроєкт не суперечить міжнародним зобов’язанням України. 

Проєкт Закону №4162 про внесення змін до Закону України "Про туризм" та деяких інших законодавчих актів щодо основних засад розвитку туризму. Метою законопроєкту, як вказано в обґрунтуванні, є створення правових основ для сталого розвитку туризму, створення системи взаємодії всіх учасників туристичної діяльності через запровадження державної електронної інформаційної системи, яка містить відомості про всі суб’єкти туристичної діяльності, створення механізму державного стратегічного планування, держнагляду у сфері туризму, статистичної звітності, захисту прав та законних інтересів туристів. Комітет ухвалив висновок, що проєкт Закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням Україні, водночас потребує доопрацювання із необхідністю повного врахування положень Директиви 2015/2302/ЄС.