Комітет розглянув законопроєкти, що стосуються порядку діяльності Вищого антикорупційного суду
05 лютого 2024, 12:59
Комітет з питань інтеграції України до ЄС на засіданні 2 лютого розглянув
проєкт Закону №10338
про внесення змін до Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу
адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду
справ Вищим антикорупційним судом. Проєкт пропонує виключити із Цивільного
процесуального кодексу України та Кодексу адміністративного судочинства
України положення щодо обов’язкового здійснення цивільних та
адміністративних проваджень, віднесених до підсудності ВАС, у першій
інстанції колегіально судом у складі трьох суддів. Водночас проєктом
Закону передбачається, що справи про визнання необґрунтованими активів та
їх стягнення в дохід держави залежно від складності розглядаються суддею
ВАС одноособово або колегіально у складі трьох суддів цього суду. За
висновком Комітету, проєкт Закону за своєю метою не суперечить Угоді про
асоціацію між Україною та ЄС, а також Конвенції Ради Європи про захист
прав людини і основоположних свобод, але потребує доопрацювання з метою
дотримання принципу правової визначеності.
Проєкт Закону №10178
про внесення змін до статті 31 Кримінального процесуального кодексу
України щодо вдосконалення порядку здійснення кримінального провадження
Вищим антикорупційним судом. Проєкт Закону передбачає виключити з
Кримінального процесуального кодексу України спеціальні положення щодо
обов’язкового здійснення кримінального провадження стосовно злочинів,
віднесених до підсудності ВАС, у першій інстанції колегіально судом у
складі трьох суддів. Комітет ухвалив висновок, що проєкт Закону за своєю
метою не суперечить Угоді про асоціацію між Україною та ЄС, а також
Конвенції Ради Європи про захист прав людини і основоположних свобод.
Законопроєкт №9497
Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо
розгляду кримінальних проваджень відносно суддів. Відповідно до
пояснювальної записки проєкт Закону розроблено з метою визначення складу
Вищого антикорупційного суду при розгляді кримінальних проваджень відносно
суддів, залучення присяжних до розгляду даних кримінальних проваджень в
суді. За висновком Комітету, проєкт Закону за своєю метою не суперечить
Угоді про асоціацію між Україною та ЄС, а також Конвенції Ради Європи про
захист прав людини і основоположних свобод, але потребує доопрацювання з
точки зору дотримання принципу правової визначеності.
Проєкт Закону №10386
про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо
зменшення кількості підстав здійснення кримінального провадження
колегіально в суді першої інстанції. Проєктом Закону пропонується
передбачити, зокрема, що кримінальне провадження у ВАС в суді першої
інстанції здійснюється суддею одноособово, крім випадків, коли провадження
здійснюється колегіально судом у складі трьох суддів у кримінальних
провадженнях щодо злочинів, за вчинення яких передбачено покарання у виді
позбавлення волі на строк більше десяти років. Комітет ухвалив висновок,
що проєкт Закону за своєю метою не суперечить Угоді про асоціацію між
Україною та ЄС, а також Конвенції Ради Європи про захист прав людини і
основоположних свобод.
Проєкт Закону №0247
про ратифікацію Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Литовської
Республіки про технічне та фінансове співробітництво. Комітет вирішив
рекомендувати Верховній Раді України ухвалити проєкт закону за основу та в
цілому.
Проєкт Закону №10373
про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення
щодо порушення законодавства в сфері здійснення лобіювання. Законопроєкт
пропонує встановити адміністративну відповідальність у вигляді штрафу,
зокрема, за здійснення лобіювання без реєстрації та за порушення
законодавства в сфері лобіювання. Комітет ухвалив висновок, що проєкт
закону за своєю метою не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням
України у сфері європейської інтеграції, але потребує доопрацювання з
метою дотримання принципу правової визначеності. Щодо альтернативного
законопроєкту №10373-1 Комітет ухвалив висновок, що він за своєю метою не
суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської
інтеграції, але не відповідає принципу правової визначеності.
Проєкт Закону №10412
про внесення змін до Закону України «Про систему гарантування вкладів
фізичних осіб» щодо вдосконалення повноважень керівних органів Фонду
гарантування вкладів фізичних осіб. Документ пропонує розширити
повноваження керівних органів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, а
також розширення переліку інформації щодо неплатоспроможного банку та
банку, що знаходиться в стадії ліквідації, яку Фонд розміщує на своєму
офіційному вебсайті та на вебсайті неплатоспроможного банку. Проєкт Закону
не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері
європейської інтеграції.
Проєкт Закону №10066
про упаковку та відходи упаковки. Законопроєкт пропонує визначити правові,
економічні та організаційні засади у сфері управління упаковкою та
відходами упаковки, щоб зменшити їхній негативний вплив на здоров’я людей
та довкілля. Також пропонує заходи, спрямовані на створення системи
збирання та переробки відходів упаковки, щоб зменшити вивезення таких
відходів на полігони та сприяти переходу до економіки замкненого циклу. За
висновком Комітету проєкт Закону в цілому не суперечить зобов’язанням
України відповідно до Угоди про асоціацію та праву Європейського Союзу,
проте потребує доопрацювання з метою більш повного врахування положень
Директиви 94/62/ЄС. Такий самий висновок члени Комітету ухвалили щодо
альтернативного законопроєкту №10066-2. Щодо ще одного альтернативного
законопроєкту №10066-1 Комітет ухвалив висновок, що законопроєкт потребує
суттєвого доопрацювання задля приведення у відповідність та належної
імплементації Директиви 94/62/ЄC та Директиви 2008/98/ЄС.
Проєкт Закону №10185
«Про внесення змін до статті 18 Закону України «Про державну підтримку
сільського господарства України» щодо стимулювання суб’єктів
агропромислового комплексу у створенні робочих місць для осіб з
інвалідністю, в тому числі внаслідок війни». Законопроєкт передбачає під
час дії воєнного стану та протягом трьох років з дня його припинення
забороняється надавати державну підтримку суб’єктам агропромислового
комплексу, які не виконують обов’язки щодо нормативів робочих місць для
працевлаштування осіб з інвалідністю. За висновком Комітету, законопроєкт
не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері
європейської інтеграції та праву ЄС. Однак, в частині дотримання
законодавства про державну допомогу законопроєкт потребує отримання
висновку Антимонопольного комітету щодо визначення належності та
допустимості державної допомоги. Такий самий висновок члени Комітету
ухвалили і щодо альтернативного законопроєкту №10185-1.
Проєкт Закону №10314
«Про внесення змін до деяких законів України щодо усунення неузгодженостей
у сферах законодавства про захист рослин та державний контроль». Як
зазначено у пояснювальній записці, законопроєкт спрямовано на комплексний
перегляд законів України щодо удосконалення повноважень органів державної
влади та регламентації окремих процедур у сферах захисту рослин, карантину
рослин та державного контролю за дотриманням законодавства про харчові
продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та
благополуччя тварин. Також пропонує врегулювання певних положень у цих
сферах у зв’язку з запровадженням воєнного стану в Україні. Комітет
ухвалив висновок, що проєкт Закону не суперечить міжнародно-правовим
зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції та праву ЄС, але
потребує доопрацювання з метою більш повного врахування положень
Регламенту 2019/1009.
Проєкт Закону №10145
про внесення змін до статті 20 Господарського кодексу України щодо
доповнення способів захисту прав суб’єктів господарювання у випадку
визначення розміру статутного капіталу товариства та розмірів часток
учасників товариства. За висновком Комітету, законопроєкт не суперечить
міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції,
але потребує доопрацювання у зв’язку із зазначеними зауваженнями.
Проєкт Закону 10368
про внесення змін до статті 44 Закону України «Про державний ринковий
нагляд і контроль нехарчової продукції» щодо забезпечення дії принципів
домірності та індивідуалізації юридичної відповідальності суб’єктів
господарювання. Проєкт Закону, за висновком Комітету, не суперечить Угоді
про асоціацію та положенням Регламенту 765/2008, але потребує
доопрацювання.
Проєкт Закону №10225
про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих
актів України щодо врегулювання обороту віртуальних активів в Україні.
Документ пропонує запровадити механізм оподаткування податком на прибуток
підприємств віртуальних активів, шляхом запровадження окремого обліку
результатів та коригування фінансового результату. Також пропонує
запровадження механізму оподаткування ПДФО віртуальних активів. Комітет
ухвалив висновок, що положення законопроєкту, в цілому, не суперечить
цілям Угоди про асоціацію та узгоджується з положеннями Регламенту
2023/1114/ЄС, Директиви 2006/112/ЄС та Директиви 2019/1937/ЄС, проте
потребують доопрацювання з метою приведення до повної відповідності з
Регламентом 2023/1113/ЄС.
Проєкт Закону №7533
про внесення змін до підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»
Податкового кодексу України щодо завершення дії пільг з оподаткування
транспортних засобів. Як вказано у пояснювальній записці до законопроєкту,
його метою є завершення митного оформлення транспортних засобів при їх
ввезенні громадянами на митну територію України із застосуванням
раніше наданих податкових преференцій для транспортних засобів, за якими
декларантом або уповноваженою ним особою подано попередню митну декларацію
до 1 липня 2022 року та митна вартість яких не перевищує еквівалент 10
тисяч євро (включно). Положення проєкту закону, за висновком Комітету, не
відповідають acquis ЄС, зокрема Директиві 2006/112/ЄС, водночас, можуть
бути застосовані з метою досягнення цілей, передбачених статтями 472
«Заходи, пов’язані з суттєвими інтересами безпеки» та 143 «Винятки,
пов’язані із безпекою» Угоди про асоціацію. Такі самі висновки Комітет
ухвалив і щодо альтернативних законопроєктів №7533-1 та №7533-2.