Комітет розглянув законопроєкти щодо посилення інституційної спроможності НАБУ
22 листопада 2023, 07:56
На засіданні 21 листопада Комітет з питань інтеграції України до ЄС
розглянув Проєкт Закону №10203
про внесення змін до Закону України "Про Національне антикорупційне бюро
України" щодо посилення інституційної спроможності Національного
антикорупційного бюро України. Законопроєкт пропонує збільшити граничну
чисельність штату НАБУ з 700 до 1000 осіб. При цьому, зі збільшенням
граничної чисельності пропонується також збільшити кількість осіб
начальницького складу з 500 до 750 осіб. За висновком Комітету, проєкт за
своєю метою не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у
сфері європейської інтеграції, а його прийняття забезпечить часткове
виконання однієї із семи рекомендацій Висновку Європейської Комісії, що є
необхідним для переговорного процесу про вступ України до ЄС.
Альтернативний законопроєкт №10203-1,
на відміну від основного, пропонує, враховуючи обмежені можливості
фінансування в умовах правового режиму воєнного стану, поетапне проведення
конкурсу на заміщення додаткових вакантних посад: у 2024 році – на 100
посад; у 2025 році – на 100 посад; у 2026 році – на 100 посад. Комітет
ухвалив висновок, що проєкт Закону за своєю метою не суперечить
міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції,
а його прийняття забезпечить часткове виконання однієї із семи
рекомендацій Висновку Європейської Комісії, що є необхідним для
переговорного процесу про вступ України до ЄС. Разом з тим, з огляду на
пропозицію проєкту Закону щодо введення його в дію з 1 січня 2025 року,
Європейська Комісія може відтермінувати зарахування виконання Україною
даної рекомендації. Другий альтернативний законопроєкт №10203-2 пропонує
збільшити граничну чисельність штату НАБУ з 700 до 1000 осіб. На відміну
від основного та альтернативного проєктів, пропонує провести атестацію
осіб начальницького складу, за результатами якої особи можуть бути
звільнені із займаних посад через службову невідповідність. Щодо цього
законопроєкту Комітет ухвалив висновок, що він за своєю метою не
суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської
інтеграції, а його прийняття забезпечить часткове виконання однієї із семи
рекомендацій Висновку Європейської Комісії, що є необхідним для
переговорного процесу про вступ України до ЄС. Водночас проєкт
Закону потребує доопрацювання з метою дотримання принципу правової
визначеності.
Також на засіданні Комітет розглянув та ухвалив висновки щодо таких законопроєктів:
проєкт закону №9585 про внесення змін до деяких законів України щодо правового статусу іноземців та осіб без громадянства, які беруть участь у захисті територіальної цілісності та недоторканності України. Документ пропонує законодавчого закріпити можливість реалізації прав іноземців та осіб без громадянства, які захищають територіальну цілісність України, та членів їх сімей на отримання посвідок на тимчасове проживання, дозволів на імміграцію або набуття громадянства України. За висновком Комітету, проєкт Закону за своєю метою не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України та праву ЄС, але потребує доопрацювання з метою врахування Конвенції про громадянство та дотримання принципу правової визначеності.
Проєкт Закону №10262 про внесення змін до Закону України “Про запобігання корупції” щодо приведення окремих положень у відповідність до висновків Європейської Комісії щодо України. Проєкт, зокрема, пропонує виключити частину 7 статті 511 Закону України «Про запобігання корупції», яка передбачає, що під час проведення повної перевірки декларації Національне агентство з питань запобігання корупції не здійснює перевірку підстав набуття об’єктів нерухомості і транспортних засобів, набутих суб’єктом декларування або членом його сім’ї у власність до дня обрання (призначення) особи на посаду. Комітет ухвалив висновок, що проєкт Закону за своєю метою не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, а його прийняття забезпечить часткове виконання однієї із семи рекомендацій Висновку Європейської Комісії, що є необхідним для переговорного процесу про вступ України до ЄС. Водночас проєкт Закону потребує редакційного доопрацювання з метою дотримання принципу правової визначеності та передбачення додаткових гарантій для суб’єктів декларування від необгрунтованих ретроспективних та повторних повних перевірок.
Проєкт Закону №10177 про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку індивідуальних освітніх траєкторій та вдосконалення освітнього процесу у вищій освіті. Проєкт пропонує деталізувати поняття індивідуальної освітньої траєкторії для здобувачів вищої освіти, передбачивши для цього вибір освітніх програм, суб’єктів освітньої діяльності, що їх реалізують, видів, форм і строку здобуття освіти, освітніх компонентів і рівня їх складності, тощо. За висновком Комітету, проєкт Закону не суперечить Угоді про асоціацію, водночас потребує доопрацювання із урахуванням положень Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права.
Проєкт Закону №10168 про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення здійснення зовнішньоекономічних операцій з експорту деяких товарів. За висновком Комітету, положення проєкту не відповідають міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції, водночас можуть бути прийняті за умови належного обґрунтування їх застосування для забезпечення власної безпеки, у випадку серйозних внутрішніх безпорядків, які порушують закон і громадський порядок, під час війни або серйозного міжнародного напруження, яке є загрозою війни чи інших цілей, передбачених статями 36 «Загальні винятки», 472 «Заходи, пов’язані з суттєвими інтересами безпеки» та 143 «Винятки, пов’язані із безпекою» Угоди про асоціацію. Щодо альтернативного законопроєкту №10168-2 Комітет ухвалив аналогічний висновок.
Такі самі висновки Комітет ухвалив і щодо законопроєктів №10169 про внесення змін до Митного кодексу України щодо вдосконалення здійснення зовнішньоекономічних операцій з експорту деяких товарів та альтернативного до нього №10169-2.
Проєкт Закону №10160 про внесення змін до деяких законів України щодо розширення можливостей спеціальних закладів загальної середньої освіти для реабілітації осіб з особливими освітніми потребами та військовослужбовців. Документ Законопроєктом пропонує зміни до законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту» в частині забезпечення права осіб з особливими освітніми потребами та військовослужбовців на здобуття освіти, отримання психолого-педагогічних, реабілітаційних та корекційно-розвиткових послуг у спеціальних закладах освіти та приведення цих законодавчих актів у відповідність з нормами актів міжнародного права. Комітет ухвалив висновок, що проєкт Закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України.
Проєкт Закону №9024-д про мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів. Документ пропонує імплементувати вимоги Директиви Ради 2009/119/ЄС, що передбачає створення рівня мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів, що дорівнюють 90 діб середньодобового чистого імпорту або 61 добі середньодобового споживання, в залежності від того, який з показників є вищим. Комітет ухвалив висновок, що законопроєкт не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України та праву Європейського Союзу.
Також на засіданні Комітет розглянув та ухвалив висновки щодо таких законопроєктів:
проєкт закону №9585 про внесення змін до деяких законів України щодо правового статусу іноземців та осіб без громадянства, які беруть участь у захисті територіальної цілісності та недоторканності України. Документ пропонує законодавчого закріпити можливість реалізації прав іноземців та осіб без громадянства, які захищають територіальну цілісність України, та членів їх сімей на отримання посвідок на тимчасове проживання, дозволів на імміграцію або набуття громадянства України. За висновком Комітету, проєкт Закону за своєю метою не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України та праву ЄС, але потребує доопрацювання з метою врахування Конвенції про громадянство та дотримання принципу правової визначеності.
Проєкт Закону №10262 про внесення змін до Закону України “Про запобігання корупції” щодо приведення окремих положень у відповідність до висновків Європейської Комісії щодо України. Проєкт, зокрема, пропонує виключити частину 7 статті 511 Закону України «Про запобігання корупції», яка передбачає, що під час проведення повної перевірки декларації Національне агентство з питань запобігання корупції не здійснює перевірку підстав набуття об’єктів нерухомості і транспортних засобів, набутих суб’єктом декларування або членом його сім’ї у власність до дня обрання (призначення) особи на посаду. Комітет ухвалив висновок, що проєкт Закону за своєю метою не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, а його прийняття забезпечить часткове виконання однієї із семи рекомендацій Висновку Європейської Комісії, що є необхідним для переговорного процесу про вступ України до ЄС. Водночас проєкт Закону потребує редакційного доопрацювання з метою дотримання принципу правової визначеності та передбачення додаткових гарантій для суб’єктів декларування від необгрунтованих ретроспективних та повторних повних перевірок.
Проєкт Закону №10177 про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку індивідуальних освітніх траєкторій та вдосконалення освітнього процесу у вищій освіті. Проєкт пропонує деталізувати поняття індивідуальної освітньої траєкторії для здобувачів вищої освіти, передбачивши для цього вибір освітніх програм, суб’єктів освітньої діяльності, що їх реалізують, видів, форм і строку здобуття освіти, освітніх компонентів і рівня їх складності, тощо. За висновком Комітету, проєкт Закону не суперечить Угоді про асоціацію, водночас потребує доопрацювання із урахуванням положень Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права.
Проєкт Закону №10168 про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення здійснення зовнішньоекономічних операцій з експорту деяких товарів. За висновком Комітету, положення проєкту не відповідають міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції, водночас можуть бути прийняті за умови належного обґрунтування їх застосування для забезпечення власної безпеки, у випадку серйозних внутрішніх безпорядків, які порушують закон і громадський порядок, під час війни або серйозного міжнародного напруження, яке є загрозою війни чи інших цілей, передбачених статями 36 «Загальні винятки», 472 «Заходи, пов’язані з суттєвими інтересами безпеки» та 143 «Винятки, пов’язані із безпекою» Угоди про асоціацію. Щодо альтернативного законопроєкту №10168-2 Комітет ухвалив аналогічний висновок.
Такі самі висновки Комітет ухвалив і щодо законопроєктів №10169 про внесення змін до Митного кодексу України щодо вдосконалення здійснення зовнішньоекономічних операцій з експорту деяких товарів та альтернативного до нього №10169-2.
Проєкт Закону №10160 про внесення змін до деяких законів України щодо розширення можливостей спеціальних закладів загальної середньої освіти для реабілітації осіб з особливими освітніми потребами та військовослужбовців. Документ Законопроєктом пропонує зміни до законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту» в частині забезпечення права осіб з особливими освітніми потребами та військовослужбовців на здобуття освіти, отримання психолого-педагогічних, реабілітаційних та корекційно-розвиткових послуг у спеціальних закладах освіти та приведення цих законодавчих актів у відповідність з нормами актів міжнародного права. Комітет ухвалив висновок, що проєкт Закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України.
Проєкт Закону №9024-д про мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів. Документ пропонує імплементувати вимоги Директиви Ради 2009/119/ЄС, що передбачає створення рівня мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів, що дорівнюють 90 діб середньодобового чистого імпорту або 61 добі середньодобового споживання, в залежності від того, який з показників є вищим. Комітет ухвалив висновок, що законопроєкт не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України та праву Європейського Союзу.