Комітет здійснив експертизу євроінтеграційних законопроєктів перед другим читанням у ВР

12 грудня 2022, 13:26

Комітет з питань інтеграції України до ЄС на засіданні 12 грудня провів додаткову експертизу євроінтеграційних законопроєктів.

Це, зокрема, проєкт Закону №6464 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення захисту прав інтелектуальної власності. Законопроєкт має на меті імплементувати в українське законодавство положення Угоди про асоціацію з ЄС щодо загальних зобов’язань, цивільних заходів, процедур і засобів захисту прав інтелектуальної власності, передбачених частиною третьою Глави 9 Розділу IV Угоди та Директивою 2004/48/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 29.04.2004 про захист прав інтелектуальної власності. Комітет ухвалив висновок, що законопроєкт не суперечить зобов’язанням України відповідно до Угоди про асоціацію та праву Європейського Союзу, але потребує доопрацювання з метою усунення правової невизначеності.
 
Проєкт Закону №7662 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку відбору кандидатур на посаду судді Конституційного Суду України на конкурсних засадах. Проєкт Закону №7662 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку відбору кандидатур на посаду судді Конституційного Суду України на конкурсних засадах». Проєкт пропонує залучити до проведення конкурсного відбору кандидатур на посаду судді Конституційного Суду України новий спеціальний орган – Дорадчу групу експертів. Щодо призначення суддів КС Верховною Радою, документ пропонує виключити положення щодо висунення кандидатів на посаду суддів КС від депутатських фракцій та груп, а також уточнити процедуру відкритого голосування, наслідки, коли жоден із кандидатів за результатами голосування не був призначений. Щодо призначення кандидатів на посаду судді Конституційного Суду України з’їздом суддів України Проєкт Закону пропонує удосконалити діючу процедуру таємного голосування. За висновком Комітету, законопроєкт відповідає міжнародно-правовим зобов’язанням у сфері європейської інтеграції, проте потребує доопрацювання в частині виконання рекомендацій Венеційської комісії та забезпечення принципу юридичної визначеності.

Проєкт Закону №7663 про внесення зміни до статті 129 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо уточнення повноважень з’їзду суддів України. Законопроєкт пропонує надати з’їзду суддів України повноваження щодо визначення однієї особи до складу Дорадчої групи експертів, яка залучена до проведення конкурсного відбору кандидатур на посаду суддів Конституційного Суду України. Комітет ухвалив висновок, що законопроєкт не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням у сфері європейської інтеграції.

Також на засіданні члени Комітету розглянули та ухвалили висновки щодо таких законопроєктів:

проєкту Закону №5344-д  про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю. Законопроєкт, зокрема, пропонує створити спеціальний фонд державного бюджету для підтримки працевлаштування осіб з інвалідністю; створити умови для започаткування підприємств зі статусом трудової інтеграції осіб з інвалідністю, а також розширити категорії підприємств, які можуть користуватися фінансовою підтримкою для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю. Комітет ухвалив висновок, що за метою законопроєкт не суперечить Угоді про асоціацію та праву Європейського Союзу, проте потребує доопрацювання з метою більш повного врахування положень Директиви Ради 89/391/ЄЕС, Директиви 2014/24/ЄС, Директиви (ЄС) 2019/882, а також положень Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, зокрема, в частині узгодження термінології.

Проєкт Закону №8174  про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо посилення заходів контролю за обігом підакцизних товарів. За висновком Комітету, законопроєкт не відповідає міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції. Щодо альтернативного законопроєкту №8174-2 (https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/40867) щодо посилення заходів контролю за обігом підакцизних товарів Комітет ухвалив висновок, що його положення можуть знизити рівень наближення законодавства України до права ЄС в частині оподаткування тютюнових виробів і нанести шкоди унормованій відповідно до європейських підходів системі, що забезпечує належне правозастосування у відповідній сфері українського законодавства.

Проєкт Закону №8139-2 про внесення змін до статті 282 Митного кодексу України щодо підтримки діяльності з охорони людського життя на морі відповідно до міжнародних договорів України. Метою законопроєкту, як вказано у пояснювальній записці, є виконання міжнародних договорів України у сфері охорони людського життя на морі, забезпечення проведення морською пошуково-рятувальною службою ефективних операцій з пошуку та рятування людей, які зазнають лиха на морі. Комітет ухвалив висновок, що проєкт закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції.

Проєкт Закону №8205 про особливості припинення за рішенням власника державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі. Комітет ухвалив висновок, що проєкт закону за метою не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, але потребує доопрацювання, зокрема, з метою врахування зазначених зауважень.

Проєкт Закону №8238 про внесення змін до Закону України "Про електронні комунікації" (щодо вимог при наданні електронних комунікаційних послуг органам державної влади, органам місцевого самоврядування, державним організаціям (установам, закладам) та на об’єкти критичної інфраструктури). Законопроєкт, як вказано у пояснювальній записці, спрямований, передусім, на захист та створення безпечних умов діяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних організацій (установ, закладів), об’єктів критичної інфраструктури та захист кіберпростору. Він, за висновком Комітету, за заявленою метою не суперечить Угоді про асоціацію та положенням Директиви 2016/1148 в частині забезпечення захисту державних інформаційних ресурсів та об'єктів критичної інформаційної інфраструктури, разом з цим, потребує експертного висновку Антимонопольного комітету України з метою оцінки впливу на конкуренцію.

Проєкт Закону №8231 про внесення змін до Кодексу України з процедур банкрутства щодо недопущення зловживань у сфері банкрутства на період воєнного стану. Законопроєкт пропонує не допустити відкриття проваджень у справах про банкрутство боржників - юридичних осіб за заявою кредиторів за вимогами до боржника, що виникли з 24 лютого 2022 року. Також зупинити провадження у справах про банкрутство, що виникли з 24 лютого 2022 року. Комітет ухвалив висновок, що законопроєкт  за заявленою метою не суперечить Угоді про асоціацію зважаючи на його тимчасовий характер та з урахуванням введення в Україні воєнного стану.

Проєкт Закону №7541 про внесення змін до деяких законодавчих актів України у галузі автомобільного транспорту, щодо нівелювання наявних правових колізій та приведення законодавства у відповідність до сучасних реалій. Законопроєкт пропонує усунути неузгодженості, правові невизначеності та нелогічності у законодавстві України про автомобільний транспорт. Проєкт Закону, за висновком Комітету, не суперечить зобов’язанням України відповідно до Угоди про асоціацію та праву Європейського Союзу, однак потребує доопрацювання з метою врахування положень Директиви 96/53/ЄC, Директиви 2010/40 і делегованого Регламенту 2017/1926.

Проєкт Закону №8039 про внесення змін до деяких законів України щодо керування автомобілями. Положеннями цього законопроєкту пропонується доповнити Закон України «Про дорожній рух» положеннями про те, що право на керування транспортними засобами категорії В може бути надано особам, які досягли 16-річного віку за письмовою нотаріально посвідченою згодою батьків (усиновлювачів) або піклувальників у разі, якщо автомобіль з автоматичною коробкою передач, та особам, які досягли 17-річного віку за письмовою нотаріально посвідченою згодою батьків (усиновлювачів) або піклувальників у разі, якщо автомобіль з механічною коробкою передач. Комітет ухвалив висновок, що не у повній мірі відповідає Директиві 2006/126/ЄС.

Проєкт Закону №8051 про внесення змін до Закону України “Про державну підтримку сільського господарства України” щодо державної підтримки сільськогосподарських товаровиробників. Проєкт пропонує запровадити дотації на часткову оплату придбання матеріалів, обладнання, робіт та послуг для сільськогосподарського товаровиробництва. Створити державну підтримку виробників овочів та фруктів з метою реконструкції холодильників для зберігання, будівництва лабораторних комплексів для виробництва безвірусного садивного матеріалу та споруд для їхнього виробництва, в тому числі модернізації системи опалення. За висновком Комітету, не відповідає статті 32 Угоди про асоціацію та потребує отримання висновку Антимонопольного комітету України щодо допустимості запропонованої законопроєктом державної допомоги. При опрацюванні проєкту закону №8051 були враховані пропозиції проєкту Фонду «Відродження», який реалізує ГО «Євроатлантичний курс».

Проєкт Закону №8052 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку електронної торгівлі альтернативними видами палива. Проєкт пропонує створити процедуру електронної торгівлі альтернативними видами палива. За висновком Комітету, він не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу. В той же час, відповідно до пункту 5 Додатку ХХVII-A Угоди про асоціацію Україна зобов’язана провести консультації з Європейською Комісією з метою оцінки сумісності законопроєкту з відповідними положеннями права ЄС. Враховуючи вищезазначене, необхідно відтермінувати розгляд законопроєкту до отримання відповідного висновку Європейської Комісії.

Проєкт Закону №8113 про внесення змін до деяких законів України щодо покращення обігу окремих видів харчових продуктів. Законопроєкт пропонує запровадити систему контролю над суміжними лікарським засобам (дієтичні добавки, харчові продукти для спеціальних медичних цілей, харчові продуктів для контролю ваги тощо. Комітет ухвалив висновок, що проєкт Закону не відповідає праву Європейського Союзу та потребує доопрацювання щодо врегулювання повноважень органу виконавчої влади по контролю за виробництвом та обігом продукції, призначеної для дитячого харчування.