Прирівняти бездимні тютюнові вироби до тютюну та заборонити їхню рекламу

28 січня 2021, 08:25

На засіданні 27 січня Комітет з питань інтеграції України до ЄС розглянув чотири законопроєкти, які пропонують жорсткі заходи щодо виготовлення, реклами та продажу електронних сигарет та бездимних тютюнових виробів. Законопроєкт №4358 про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну пропонує бездимні тютюнові вироби, зокрема для електричного нагрівання, законодавчно регулювати, як тютюнові. Документ також пропонує заборонити викладку, рекламу, стимулювання продажу та спонсорство бездимних тютюнових виробів та пристроїв для забезпечення куріння, запроваджує вимоги до маркування, забороняє використовувати смако-ароматичні добавки та забороняє куріння згаданих виробів у громадських місцях. За висновком Комітету, положення проєкту не суперечать міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, проте потребують доопрацювання з метою їх приведення у відповідність з вимогами статті 282 Угоди про асоціацію та Директиви 2014/40/ЄС Європейського Парламенту та Ради  від 3 квітня 2014 року. Такий самий висновок отримав і один з альтернативних законопроєктів №4358-3. Ще два альтернативні «антитютюнови» проєкти №4358-1 та проєкт Закону №4358-2 отримали висновок, що їхні положення не суперечать міжнародно-правовим зобов'язанням України у сфері європейської інтеграції, проте потребують доопрацювання з метою їх приведення у відповідність з вимогами Директиви 2014/40/ЄС Європейського Парламенту та Ради  від 3 квітня 2014 року.

Такими, що не суперечать праву ЄС члени Комітету визнали також такі проєкти законів:

  • Проєкт Закону №4593. Документ має на меті привести положення Закону України «Про насіння і садивний матеріал» у відповідність до вимог директив Європейського Союзу. Це дасть змогу українським виробникам продукувати якісні саджанці плодових, ягідних культур, а також горіхів, винограду та хмелю, які відповідатимуть вимогам ЄС  за показниками якості та фітосанітарного стану і будуть конкурентоспроможним на зовнішніх ринках.
  • Проєкт Закону №4324. Згідно з пояснювальною запискою, метою цього проєкту є вдосконалення окремих положень кримінального процесуального законодавства щодо врегулювання процедури розгляду судами питання примусового годування засуджених та осіб, яких тримають під вартою, та які оголошують голодування. Документ, за висновком Комітету, не суперечить міжнародно-правовим зобов'язанням України у сфері європейської інтеграції.
  • Проєкт Закону №3778 щодо удосконалення моніторингу та заходів із запобігання виникненню надзвичайних ситуацій. Документ пропонує удосконалити механізм контролю та виявлення на ранній стадії загрози виникнення аварії чи надзвичайної ситуації, щоб своєчасного оповістити людей у зоні можливого ураження. Проєкт також не суперечить зобов'язанням України за Угодою про асоціацію.
  • Закопроєкт №4133 про захист від субсидованого імпорту. Мета проєкту, як вказано в пояснювальній записці, —вдосконалити механізм проведення антисубсидиційних розслідувань та застосування компенсаційних заходів за результатами таких розслідувань. Документ, за висновком Комітету, не суперечить міжнародно-правовим зобов'язанням України у сфері європейської інтеграції, але потребує доопрацювання, зокрема, з урахуванням пункту 4 статті 22 Угоди про субсидії та компенсаційні заходи СОТ.
  • Проєкт Закону №4134 про захисні заходи. Комітет ухвалив висновок, що документ не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, але потребує доопрацювання, зокрема, щодо порядку публікації звітів з урахуванням статті 3 Угоди про спеціальні заходи СОТ.
  • Законопроєкт №4510 Документ пропонує запровадити порядок інформування органів місцевого самоврядування та пасічників про використання засобів захисту рослин, а також посилення охорони бджолиних сімей, місць їхнього поселення та медоносних угідь, інтересів бджолярів від небезпек та ризиків, яким вони піддаються. Проєкт, за висновком Комітету, не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції. Разом з цим, законопроект потребує доопрацювання з метою  врахування вимог пункту 10.3.1 Регламенту 284/2013.
  • Проєкт Закону №4538 про внесення змін до статті 3 Закону України «Про пріоритетні напрями розвитку науки і техніки». Проєкт пропонує продовжити чинні пріоритетні напрями розвитку науки і техніки в Україні на 2021 рік та надати доручення Уряду щодо приведення нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом». Документ не суперечить  цілям Угоди про асоціацію та міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції.
  • Законопроєкт №4489-1 про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» щодо забезпечення процедури обрання керівника закладу вищої освіти. Документ, як стверджують його автори, пропонує розв’язати проблемні питання щодо умов і порядку обрання та призначення на посаду керівника закладу вищої освіти, щодо забезпечення волевиявлення трудового колективу, якості виборчого процесу, а також усунення корупційних ризиків, які виникають при призначенні виконувача обов’язків керівника. Проєкт не суперечить цілям Угоди про асоціацію та міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції. Такий самий висновок Комітету отримав і проєкт Закону №4489-2 щодо обрання та призначення керівника закладу вищої освіти.

Також під час засідання члени Комітету заслухали інформацію представників Національного банку України, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та Проєкту ЄС-ПРООН з парламентської реформи щодо виконання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС у сфері фінансових послуг.