Прирівняти електронні цигарки до звичайних і заборонити їхній продаж особам до 21-го року
21 грудня 2020, 10:00
Автори проєкту наголошують, що він
розроблений на виконання вимог Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби
проти тютюну (РКБТ), яку Україна ратифікувала ще у 2006 році. Згадана
конвенція — перший міжнародний договір, який покладає на підписантів
юридичні зобов'язання щодо його виконання. Конвенцію ратифікувала 181
країна світу.
Також мета проєкту, йдеться в обґрунтуванні до нього, — врахувати положення директив Європейського Союзу, зокрема Директиви 2014/40/ЄС Європейського Парламенту та Ради ЄС «Про наближення законів, правил та адміністративних положень держав-членів, що стосуються виробництва, презентації та продажу тютюну та супутніх товарів». Імплементація положень Директиви 2014/40/ЄС є зобов'язанням України за Угодою про асоціацію між Україною та ЄС.
Що пропонує проєкт №4358?
Свій висновок щодо того чи відповідають положення законопроєкту №4358 праву ЄС та міжнародним зобов'язанням України у сфері європейської інтеграції Комітет оприлюднить на одному з найближчих засідань.
Також мета проєкту, йдеться в обґрунтуванні до нього, — врахувати положення директив Європейського Союзу, зокрема Директиви 2014/40/ЄС Європейського Парламенту та Ради ЄС «Про наближення законів, правил та адміністративних положень держав-членів, що стосуються виробництва, презентації та продажу тютюну та супутніх товарів». Імплементація положень Директиви 2014/40/ЄС є зобов'язанням України за Угодою про асоціацію між Україною та ЄС.
Що пропонує проєкт №4358?
- Заборонити рекламу тютюну та його замінників в інтернеті.
- Збільшити розмір медичних попереджень на пачках з 50% до 65% від площі пачки. Попередження мають містити реалістичні зображення хвороб, спричинених курінням, та щорічно оновлюватися. Саме такий розмір графічних зображень, стверджують автори проєкту, запроваджений у всіх державах ЄС з метою захисту людей від початку куріння відповідно до Директиви 2014/40/ЄС. Автори документа наводять Дослідження Київського міжнародного інституту соціології (КМІС) у 2017 році, яке демонструє, що 54% теперішніх курців задумувалися про припинення куріння через попередження на пачках сигарет.
- Запровадити медичні попередження також на упаковках електронних сигарет, рідин та сигаретах для нагрівання.
- Заборонити продаж особам до 21 віку всіх без винятку тютюнових виробів, електронних сигарет та рідин до них, ТВЕН та електронних пристроїв для куріння (IQOS/glo). За даними дослідження «Європеи?ське опитування учнів щодо вживання алкоголю та інших наркотичних речовин – ESPAD», яке проводилося в Україні у 2019 році, 7,4% дітей віком 14-17 років мають досвід вживання тютюнових виробів для нагрівання. Автори проєкту також, як аргумент на користь заборони, наводять дані дослідженнями КМІС у 2020 року, за якими норму про запровадження заборони продажу електронних сигарет неповнолітнім підтримують 91% українців.
- Заборонити видиме розміщення тютюнових виробів та електронних сигарет, рідин і заправних контейнерів у пунктах продажу. Автори проєкту стверджують, що 62,5% дітей віком від 13 до 15 років (дані GYTS) та 15,2% дорослих (дані GATS) в Україні помічають рекламу тютюну або ж стимулювання продажів тютюнових виробів у місцях продажу (магазинах, супермаркетах і кіосках), попри повну заборону на рекламу та спонсорство тютюну. 87% дорослих українців підтримують заборону видимого розміщення сигарет у вітринах магазинів та кіосків (опитування КМІС у 2020 р.). Як позитивний приклад заборони видимого розміщення тютюнових виробів у вітринах, розробники документа наводять Ісландію. Там заборонили викладку тютюнових виробів у 2001 р. За даними європейського опитування ESPAD, у 1999 р. курили (щонайменше раз на місяць) 28% ісландських підлітків, в 2011 р. – 10%. В Норвегії заборонили видиме розміщення тютюнових пачок у 2010 р. і куріння зменшилося з 19% у 2007 р. до 14% у 2011 р. У Канаді після заборони викладки сигарет рівень куріння серед підлітків 15-19 років знизився з 22% у 2002 р. до 12% у 2011 р.
- Заборонити продаж ароматизованих смакових (фруктові, цукерки, ментол та ін.) тютюнових виробів та електронних сигарет, рідин і заправних контейнерів. Такі вироби, на думку авторів проєкту, приваблюють дітей та молодь до початку курінням, створюючи хибне враження про наслідки вживання тютюнових виробів.
- Надати повноваження міським, сільським, селищним радам визначати додаткові бездимні місця у межах громади.
Свій висновок щодо того чи відповідають положення законопроєкту №4358 праву ЄС та міжнародним зобов'язанням України у сфері європейської інтеграції Комітет оприлюднить на одному з найближчих засідань.