Щеплення за рахунок роботодавця та епідеміологічне розслідування коштом винного
07 грудня 2020, 09:06
У нас #НаОпрацюванніКомітету законопроєкт №4142
про систему громадського здоров’я, який уже спричинив чимало дискусій в
Україні. Проєкт, серед іншого, пропонує до переліку обов'язкових
щеплень додати ще одне, підприємців зобов’язує за власний кошт
вакцинувати своїх працівників, а під час карантину надає право місцевим
органам виконавчої влади тимчасово використовувати майно підприємств та
організацій для проведення профілактичних і протиепідемічних заходів.
Що пропонує №4142?
Щодо щеплення дітей
Частина 6 Статті 32 законопроєкту закріплює положення про те, що дітям, які не отримали профілактичних щеплень, згідно з календарем, відвідування закладів освіти забороняється. Але така норма діє і в чинному Законі «Про захист населення від інфекційних хвороб». №4142 ж передбачає, що дітей, у яких були протипоказання і яким зробили щеплення не за календарем, до дитсадків та шкіл буде зараховано лише за благополучної епідемічній ситуації та за рішенням консиліуму лікарів.
Стаття 41 законопроєкту вносить новий пункт до переліку обов'язкових щеплень. До щеплень проти дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу, вірусного гепатиту В, паротиту, краснухи та гемофільної інфекції додається щеплення проти пневмококової інфекції. Її також включено до календаря щеплень.
Щеплення співробітників за рахунок роботодавця
Законопроєкт №4142 передбачає, що працівники окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких може призвести до зараження цих працівників та (або) поширення ними інфекційних хвороб, підлягають обов'язковим профілактичним щепленням за рахунок роботодавців.
Ухиляння від щеплення
Ст.13 законопроєкту перебачає можливість усувати від роботи, навчання, відвідування закладів освіти осіб, які є носіями збудників інфекційних хвороб, тих, хто був у контакті з такими хворими, а також осіб, які ухиляються від обов'язкового медичного огляду або щеплення проти інфекційних хвороб.
Обов'язковий медогляд за рахунок роботодавця
Ст.44 законопроєкту дає перелік сфер, працівники яких мають пройти обов'язковий медичний огляд за рахунок роботодавця. Це працівники операторів ринку, водопровідних споруд, лікувально-профілактичних, закладів освіти і дитячих закладів оздоровлення та відпочинку, об'єктів комунально-побутового обслуговування та сфер, пов'язаних з обслуговуванням населення. Ці працівники повинні проходити обов'язкові до прийняття на роботу і періодичні медичні огляди за рахунок роботодавців. За організацію і своєчасність проходження таких медоглядів адміністративну відповідальність несуть суб'єкти господарювання. Працівники ж, які без поважних причин не пройшли медогляд вчасно, від роботи відсторонюються і можуть бути притягнуті до дисциплінарної відповідальності.
Епідеміологічне розслідування коштом винного
Ст. 19 законопроєкту передбачає, що всі епідемії та спалахи інфекційних хвороб підлягають епідеміологічному розслідуванню. У разі, якщо було встановлено винну особу в порушенні вимог санітарного законодавства, що призвело до поширення інфекційної хвороби, витрати пов’язані із проведенням розслідування, включаючи вартість лабораторних досліджень, обстежень, випробувань, токсикологічних, епідеміологічних, гігієнічних та інших видів оцінок, а також витрати, пов’язані з ліквідацією наслідків, включаючи здійснення медико-санітарних заходів, обстеження осіб, які перебувають у контакті з інфекційними хворими, профілактичних щеплень, інших робіт і витрат, а також збитки, завдані за рахунок заподіяної шкоди життю, здоров'ю та майну потерпілих юридичних і фізичних осіб, відшкодовуються винною юридичною чи фізичною особою добровільно або у судовому порядку.
Карантин
Ст. 20 проєкту №4142 передбачає, що на територіях, де встановлено карантин, місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування надається право: залучати для тимчасового використання транспортні засоби, будівлі, споруди, обладнання, інше майно підприємств, установ, організацій, незалежно від форм власності, необхідне для здійснення профілактичних і протиепідемічних заходів. Ця ж стаття передбачає, що держава зобов’язана згодом повністю відшкодувати вартість або витрати, пов’язані з використанням цього майна.
На сайті Президента України було зареєстровано одразу дві петиції проти проєкту №4142. Одна з них набрала понад 22 тисячі підписів, другу підписали понад 5 тисяч людей. На початку листопада під Верховною Радою відбувся мітинг проти ухвалення законопроєкту №4142. Його учасники заявляли, що законопроєкт порушує права людини.
Свій висновок щодо того, чи відповідає документ праву ЄС та міжнародно-правовим зобов'язанням України за Угодою про асоціацію з ЄС Комітет з питань інтеграції України до ЄС оприлюднить на засіданні 9 грудня.
Що пропонує №4142?
Щодо щеплення дітей
Частина 6 Статті 32 законопроєкту закріплює положення про те, що дітям, які не отримали профілактичних щеплень, згідно з календарем, відвідування закладів освіти забороняється. Але така норма діє і в чинному Законі «Про захист населення від інфекційних хвороб». №4142 ж передбачає, що дітей, у яких були протипоказання і яким зробили щеплення не за календарем, до дитсадків та шкіл буде зараховано лише за благополучної епідемічній ситуації та за рішенням консиліуму лікарів.
Стаття 41 законопроєкту вносить новий пункт до переліку обов'язкових щеплень. До щеплень проти дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу, вірусного гепатиту В, паротиту, краснухи та гемофільної інфекції додається щеплення проти пневмококової інфекції. Її також включено до календаря щеплень.
Щеплення співробітників за рахунок роботодавця
Законопроєкт №4142 передбачає, що працівники окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких може призвести до зараження цих працівників та (або) поширення ними інфекційних хвороб, підлягають обов'язковим профілактичним щепленням за рахунок роботодавців.
Ухиляння від щеплення
Ст.13 законопроєкту перебачає можливість усувати від роботи, навчання, відвідування закладів освіти осіб, які є носіями збудників інфекційних хвороб, тих, хто був у контакті з такими хворими, а також осіб, які ухиляються від обов'язкового медичного огляду або щеплення проти інфекційних хвороб.
Обов'язковий медогляд за рахунок роботодавця
Ст.44 законопроєкту дає перелік сфер, працівники яких мають пройти обов'язковий медичний огляд за рахунок роботодавця. Це працівники операторів ринку, водопровідних споруд, лікувально-профілактичних, закладів освіти і дитячих закладів оздоровлення та відпочинку, об'єктів комунально-побутового обслуговування та сфер, пов'язаних з обслуговуванням населення. Ці працівники повинні проходити обов'язкові до прийняття на роботу і періодичні медичні огляди за рахунок роботодавців. За організацію і своєчасність проходження таких медоглядів адміністративну відповідальність несуть суб'єкти господарювання. Працівники ж, які без поважних причин не пройшли медогляд вчасно, від роботи відсторонюються і можуть бути притягнуті до дисциплінарної відповідальності.
Епідеміологічне розслідування коштом винного
Ст. 19 законопроєкту передбачає, що всі епідемії та спалахи інфекційних хвороб підлягають епідеміологічному розслідуванню. У разі, якщо було встановлено винну особу в порушенні вимог санітарного законодавства, що призвело до поширення інфекційної хвороби, витрати пов’язані із проведенням розслідування, включаючи вартість лабораторних досліджень, обстежень, випробувань, токсикологічних, епідеміологічних, гігієнічних та інших видів оцінок, а також витрати, пов’язані з ліквідацією наслідків, включаючи здійснення медико-санітарних заходів, обстеження осіб, які перебувають у контакті з інфекційними хворими, профілактичних щеплень, інших робіт і витрат, а також збитки, завдані за рахунок заподіяної шкоди життю, здоров'ю та майну потерпілих юридичних і фізичних осіб, відшкодовуються винною юридичною чи фізичною особою добровільно або у судовому порядку.
Карантин
Ст. 20 проєкту №4142 передбачає, що на територіях, де встановлено карантин, місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування надається право: залучати для тимчасового використання транспортні засоби, будівлі, споруди, обладнання, інше майно підприємств, установ, організацій, незалежно від форм власності, необхідне для здійснення профілактичних і протиепідемічних заходів. Ця ж стаття передбачає, що держава зобов’язана згодом повністю відшкодувати вартість або витрати, пов’язані з використанням цього майна.
На сайті Президента України було зареєстровано одразу дві петиції проти проєкту №4142. Одна з них набрала понад 22 тисячі підписів, другу підписали понад 5 тисяч людей. На початку листопада під Верховною Радою відбувся мітинг проти ухвалення законопроєкту №4142. Його учасники заявляли, що законопроєкт порушує права людини.
Свій висновок щодо того, чи відповідає документ праву ЄС та міжнародно-правовим зобов'язанням України за Угодою про асоціацію з ЄС Комітет з питань інтеграції України до ЄС оприлюднить на засіданні 9 грудня.