Зберегти санаторні школи та дозволити вчителям працювати на пенсії
25 травня 2020, 14:16
Законопроєкт №3430, який пропонує ці
ініціативи, зараз на опрацюванні Комітету.
Мета законопроєкту, як вказано у його обґрунтуванні, внести зміни до чинного Закону України «Про повну загальну середню освіту» (щодо відновлення прав учасників освітнього процесу) для того, щоб усунути низку дискримінаційних положень.
1. Положення про те, що педагоги державних і комунальних закладів загальної середньої освіти, які досягли пенсійного віку та яким виплачується пенсія за віком, працюють на основі трудових договорів, що укладаються строком від одного до трьох років. Відповідні положення, зазначають автори проєкту, містять ознаки прямої дискримінації за ознакою віку, що суперечить Конституції України, міжнародним зобов’язанням України (зокрема, Директиві Ради 2000/78/ЄС, Рекомендаціям МОП №162 та №166), законодавству про працю та про соціальний захист населення, а також антидискримінаційному законодавству України. За даними Профспілки працівників освіти і науки, частка працівників пенсійного віку серед педагогів в Україні складає близько 16%, а в окремих регіонах — 30%. У кількісному еквіваленті це, за цими ж таки даними, понад 70000 вчителів, які з 2020 року можуть бути звільнення.
2. Положення про припинення з 2020 року санаторними школами набору учнів до 1-9 класів, а також про обов’язок засновників санаторних шкіл (санаторних шкіл-інтернатів) протягом одного року з дня набрання чинності Законом України «Про повну загальну середню освіту» змінити тип таких закладів освіти на ліцеї з обов’язковим збереженням у їхньому складі пансіонів. Санаторні школи (санаторні школи-інтернати) — це освітні установи, де діти, які за станом здоров’я, зокрема, через психоневрологічні захворювання, хворі на цукровий діабет, із захворюваннями серцево-судинної системи, хронічними захворюваннями органів дихання, травлення, з малими і неактивними формами туберкульозу, можуть одночасно проходити реабілітацію та отримувати освіту на всіх рівнях – від дошкільного до профільного. Припинення набору учнів до 1-9 класів та зміна типу закладів, без передбачення на законодавчому рівні альтернатив таким школам, призведе до порушення прав тисяч дітей, неотримання ними передбаченої та необхідної допомоги та якісної освіти — переконані автори проєкту.
Ухвалення законопроєкту, вважають його автори, дозволить забезпечити гарантоване Конституцією України право на здобуття загальної середньої освіти та дотримання трудових прав працівників закладів загальної середньої освіти, особливо з числа працівників вчителів-пенсіонерів, та уможливить подальше функціонування санаторних шкіл (санаторних шкіл-інтернатів), що дасть змогу дітям з особливими потребами здобути освіту з відповідним медичним супроводом.
Висновок щодо відповідності положень законопроєкту праву ЄС та міжнародно-правовим зобов’язаннями України у сфері європейської інтеграції Комітет оприлюднить на найближчому засіданні.
Мета законопроєкту, як вказано у його обґрунтуванні, внести зміни до чинного Закону України «Про повну загальну середню освіту» (щодо відновлення прав учасників освітнього процесу) для того, щоб усунути низку дискримінаційних положень.
1. Положення про те, що педагоги державних і комунальних закладів загальної середньої освіти, які досягли пенсійного віку та яким виплачується пенсія за віком, працюють на основі трудових договорів, що укладаються строком від одного до трьох років. Відповідні положення, зазначають автори проєкту, містять ознаки прямої дискримінації за ознакою віку, що суперечить Конституції України, міжнародним зобов’язанням України (зокрема, Директиві Ради 2000/78/ЄС, Рекомендаціям МОП №162 та №166), законодавству про працю та про соціальний захист населення, а також антидискримінаційному законодавству України. За даними Профспілки працівників освіти і науки, частка працівників пенсійного віку серед педагогів в Україні складає близько 16%, а в окремих регіонах — 30%. У кількісному еквіваленті це, за цими ж таки даними, понад 70000 вчителів, які з 2020 року можуть бути звільнення.
2. Положення про припинення з 2020 року санаторними школами набору учнів до 1-9 класів, а також про обов’язок засновників санаторних шкіл (санаторних шкіл-інтернатів) протягом одного року з дня набрання чинності Законом України «Про повну загальну середню освіту» змінити тип таких закладів освіти на ліцеї з обов’язковим збереженням у їхньому складі пансіонів. Санаторні школи (санаторні школи-інтернати) — це освітні установи, де діти, які за станом здоров’я, зокрема, через психоневрологічні захворювання, хворі на цукровий діабет, із захворюваннями серцево-судинної системи, хронічними захворюваннями органів дихання, травлення, з малими і неактивними формами туберкульозу, можуть одночасно проходити реабілітацію та отримувати освіту на всіх рівнях – від дошкільного до профільного. Припинення набору учнів до 1-9 класів та зміна типу закладів, без передбачення на законодавчому рівні альтернатив таким школам, призведе до порушення прав тисяч дітей, неотримання ними передбаченої та необхідної допомоги та якісної освіти — переконані автори проєкту.
Ухвалення законопроєкту, вважають його автори, дозволить забезпечити гарантоване Конституцією України право на здобуття загальної середньої освіти та дотримання трудових прав працівників закладів загальної середньої освіти, особливо з числа працівників вчителів-пенсіонерів, та уможливить подальше функціонування санаторних шкіл (санаторних шкіл-інтернатів), що дасть змогу дітям з особливими потребами здобути освіту з відповідним медичним супроводом.
Висновок щодо відповідності положень законопроєкту праву ЄС та міжнародно-правовим зобов’язаннями України у сфері європейської інтеграції Комітет оприлюднить на найближчому засіданні.