Спрощене отримання безплатної правової допомоги та дешевші ліки для українців

03 квітня 2020, 14:57

Законопроєкти, які пропонують такі нововведення, на засіданні в онлайн режимі розглянув Комітет з питань інтеграції України до ЄС.

Такими, що не суперечать праву ЄС та/або зобов’язанням України відповідно до Угоди про асоціацію, Комітет визнав такі законопроєкти:
-   законопроєкт №2563-1 про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо вдосконалення публічних закупівель.
-   проєкт Закону №3176 про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо закупівлі природного газу. В обґрунтуванні проєкту йдеться, що він розроблений з метою удосконалення чинного законодавства для створення можливостей для купівлі оператором ГТС короткострокових стандартизованих продуктів газу на торговій платформі, тобто біржі. Це, мовляв, дозволить забезпечити прозорість, вільний доступ до інформації та залучення великої кількості учасників – суб’єктів ринку природного газу. Комітет зауважив, що попри те, що законопроєкт не суперечать праву ЄС, він має бути погоджений з Європейською Комісією, як того вимагає оновлений Додаток XXVII до Угоди про асоціацію України з ЄС.
-   проєкт Закону №3215 про внесення змін до статті 17 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» щодо надання інформації з Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування центрам з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Цей документ пропонує спростити процедуру отримання безплатної правової допомоги. Довідки для її отримання людям не доведеться збирати самостійно. Центри надання правової допомоги зможуть робити це за запитом онлайн.
-   проєкт Закону №3221 про внесення змін до деяких законів України стосовно покращення інвестиційного клімату щодо скасування державної реєстрації договорів (контрактів) про спільну інвестиційну діяльність. Мета цього документа, за словами авторів, зменшити регуляторні процедури та спростити умови ведення інвестиційної діяльності в Україні.
-   проєкт Закону №2806 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення захисту прав людини, зокрема, права на ефективне урядування. Метою проекту, вказано в обґрунтуванні, є посилання захисту прав людини в Україні через розширення повноважень Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. Йому пропонується надати можливість звертатися до суду з позовом про скасування нормативно-правового акта (його частини) у разі, якщо застосування його положень призводить до систематичного порушення прав і основоположних свобод людини і громадянина. Експерти Комітету зазначають, що попри те, що, за своєю метою, проєкт закону не суперечить нормам права ЄС, він, водночас, потребує висновку Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.

Такими, що не суперечать праву ЄС та/або зобов’язанням України відповідно до Угоди про асоціацію, однак потребують доопрацювання, визнано такі законопроєкти:
-    законопроєкт №2502 про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення механізму справляння акцизного податку при реалізації тютюнових виробів;
-   законопрєкт №2502-1 про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення механізму справляння акцизного податку при реалізації алкогольних напоїв та тютюнових виробів. Обидва законопроєкти №2502 та №2502-1, йдеться у висновку Комітету, потребують доопрацювання з метою їхнього приведення у відповідність до принципу правової визначеності, а також стабільності та передбачуваності податкового законодавства.
-    Проєкт Закону  №2089 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення доступності лікарських засобів для громадян. Цей документ пропонує збільшити доступність якісних та дешевих лікарських засобів для українців через паралельний імпорт. А також через наведення ладу на ринку патентів на медпрепарати. Детально про це тут: http://comeuroint.rada.gov.ua/news/main_news/73000.html. За висновком Комітету, проєкт Закону частково відповідає праву ЄС і міжнародно-правовим зобов’язанням України, проте потребує суттєвого доопрацювання з метою врахування положень Угоди про асоціацію, Угоди про торговельні аспекти прав інтелектуальної власності від 6 грудня 2005 року, Директиви 2001/83/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 6 листопада 2001 року «Про Кодекс Співтовариства щодо лікарських засобів для застосування людиною».

Такими, що не відповідають цілям Угоди про асоціацію та суперечать міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції визнано:
-    законопроєкт №2563 про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо вдосконалення публічних закупівель;
-   проєкти Законів про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізму справляння акцизного податку при реалізації тютюнових виробів №2501, №2501-1 та №2501-2. Документи пропонують врегулювати правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також законодавства, що визначає засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі тютюновими виробами. За висновком Комітету, згадані проєкти не відповідають цілям Угоди про асоціацію та суперечать міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції.

Окрім цього, Комітет розглянув проєкт Закону №2135 про внесення змін до Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» щодо захисту населення від шуму та інших факторів. Цей документ, за висновком Комітету, — потребує доопрацювання з метою дотримання принципу правової визначеності, який вимагає чіткості, зрозумілості й однозначності правових норм, їхньої передбачуваності, стабільності та відповідності стандартам права ЄС.