Резолюція Європейського Парламенту щодо Росії, насамперед, щодо справ Естона Кохвера, Олега Сєнцова та Олександра Кольченка
17 вересня 2015, 12:18
Європейський Парламент,
- Беручи до уваги Конституцію Росії, зокрема статтю 118, в якій говориться, що правосуддя в Російській Федерації має здійснюватися судом самостійно, і статтю 120, яка передбачає, що судді є незалежними та керуються тільки російською Конституцією та федеральним законодавством;
- Беручи до уваги резолюцію від 12 березня 2015 щодо вбивства російського опозиційного лідера Бориса Немцова та щодо стану демократії в Росії, беручи до уваги свої попередні доповіді та резолюції щодо Росії, зокрема, резолюцію від 15 січня 2015 щодо Росії, насамперед, щодо справи Алексєя Навального та резолюцію від 30 квітня щодо справи Надії Савченко; беручи до уваги доповідь щодо стану відносин між ЄС та РФ від 10 червня 2015;
- Беручи до уваги заяву Віце-Президента/Високого представника Могеріні від 19 серпня 2015 щодо вироку, винесеного проти естонського офіцера поліції Естона Кохвера;
- Беручи до уваги заяву Віце-Президента/Високого представника Могеріні від 25 серпня щодо засудження російським судом українських громадян Олега Сєнцова та Олександра Кольченка;
- Беручи до уваги попередні доповіді та резолюції щодо Росії, зокрема резолюцію від 23 жовтня 2012 року щодо спільних візових обмежень стосовно російських посадовців, причетних до справи Сергея Магнітського, від 13 червня 2013 року щодо верховенства права в Росії, від 13 березня 2014 року стосовно Росії: засудження демонстрантів, причетних до подій на Болотній площі, та від 23 жовтня 2014 року щодо закриття НУО «Меморіал» (переможець премії імені Сахарова 2009 року) в Росії та рекомендації Раді від 2 квітня 2014 року щодо запровадження спільних візових обмежень стосовно російських посадовців, причетних до справи Сєргея Магнітського;
- Беручи до уваги 7-му доповідь Комітету ООН з прав людини щодо Російської Федерації (CCPR/C/RUS/7), розглянуту під час 3136-ї та 3137-ї зустрічі, які відбулися 16 та 17 березня 2015 року;
- Беручи до уваги консультації між ЄС та РФ щодо прав людини від 28 листопада 2013 року;
- Беручи до уваги правило 135 Правил процедури;
A. Оскільки Російська Федерація, будучи повноправним членом Ради Європи та Організації з безпеки та співробітництва в Європі (ОБСЄ) та Об’єднаних націй, зобов’язалась поважати принципи демократії, верховенство права та основоположні свободи та права людини; оскільки результатом численних серйозних порушень верховенства права та ухвалення обмежувальних законів протягом минулих місяців є значна стурбованість щодо дотримання Росією міжнародних та національних зобов’язань; і оскільки Європейський Союз неодноразового пропонував додаткове сприяння, зокрема експертне, для надання допомоги Росії у модернізації та дотриманні власного конституційного та правового порядку у відповідності до стандартів Ради Європи;
B. Оскільки естонський офіцер поліції Естон Кохвер був викрадений ФСБ минулого вересня з території Естонії та в подальшому незаконно утримувався в Росії, що є очевидним та серйозним порушенням міжнародного права;
C. Оскільки український режисер Олег Сєнцов та громадський активіст Олександр Кольченко, які виступили проти незаконної анексії Кримського півострова Росією, були арештовані в травні 2010 нібито через діяльність, здійснену в Криму, оскільки з ними поводилися як з російськими громадянами, незважаючи на факт їхнього українського громадянства;
D. Оскільки в обох випадках і Сєнцова і Кольченка присутні підозри щодо застосування тортур та жорсткого поводження, що призвело до незаконного отримання свідчень, яким в подальшому була надана юридична значимість;
E. Оскільки судовий процес у справі Сєнцова та Кольченка здійснювався військовим судом стосовно злочинів, юрисдикція над якими повністю належить цивільним судам; оскільки судовий процес позначився численними та грубими процедурними порушеннями;
F. Оскільки Спеціальний доповідач Ради з прав людини щодо незалежності суддів та адвокатів, Габріела Кнаул, в її звіті (квітень 2014 р.) після здійснення офіційного візиту в Російську Федерацію висловила сильне занепокоєння щодо тверджень про прямі та непрямі погрози та зловживання впливом, втручання та тиск на правосуддя;
G. Оскільки існує зростаюча необхідність чіткої, цілісної та всеохоплюючої стратегії ЄС щодо Росії, яка б виконувалася всіма державами-членами;
H. Оскільки Комплекс заходів з виконання Мінських домовленостей передбачає звільнення та обмін всіма заручниками та незаконно затриманими на основі принципу «всіх на всіх»;
I. Оскільки низка судових процесів, які мали місце в минулі роки, такі як у справі Навального, Магнітського та Ходорковського, викликали сумніви щодо незалежності та неупередженості інституцій правосуддя в Російській Федерації;
J. Оскільки ЄС неодноразового пропонував додаткову допомогу, зокрема експертну, в рамках Партнерства з модернізації, для підтримки зусиль Росії з демократизації та дотримання власного конституційного та правого порядку у відповідності до стандартів Ради Європи;
1. Рішуче засуджує вирок, винесений Псковським районним судом, як і в цілому судовий процес у справі естонського офіцера поліції Естона Кохвера, який засуджений до 15 років ув’язнення після викрадення минулого року з естонської території, яка є частиною ЄС; вважає, що ця справа є порушенням міжнародного права та базових стандартів правосуддя;
2. Закликає Російську Федерацію діяти відповідно до міжнародних зобов’язань та негайно звільнити Естона Кохвера та гарантувати його безпечне повернення в Естонію;
3. Висловлює свою впевненість у тому, що Естон Кохвер не був забезпечений правом на справедливий суд з самого початку – у його справі не проводилися публічні слухання, естонському консулу не було дозволено бути присутнім під час слухань; Кохвер був позбавлений належної правової допомоги, навіть більше, Кохверу було відмовлено у праві на візити його дружини та родини, Кохвер також був змушений пройти психіатричну перевірку, деталі якої залишаються невідомими;
4. Рішуче засуджує незаконне засудження та ув’язнення Олега Сєнцова та Олександра Кольченка; закликає Російську Федерацію негайно їх звільнити та забезпечити їхнє безпечне повернення в Україну; вимагає від російської влади негайно розслідувати, ефективно та неупереджено, випадки тортур, відповідно до тверджень відповідачів та свідків у справі, що було заперечено прокурором під час судового процесу; закликає, щоб це розслідування було відкрите також для міжнародних спостерігачів;
5. Закликає до звільнення всіх незаконно затриманих громадян України, включаючи Надію Савченко, відповідно до погодженого «Комплексу заходів з виконання Мінських домовленостей» та зобов’язання звільнити всіх заручників та затриманих осіб, причетних до конфлікту в Україні;
6. Висловлює жаль, що в Російській Федерації закон та правосуддя використовується як політичний інструмент та у порушення міжнародного права та існуючих стандартів, що, таким чином, дозволило засудження українського режисера Олега Сєнцова та Олександра Кольченка до 20 та 10 років ув’язнення, відповідно, за висловлення власних поглядів, пов’язаних з активною проукраїнською позицією проти незаконної анексії Криму Російською Федерацією, підкреслює, що у будь-якому випадку, їхні справи не могли розглядатися військовим судом та що всі свідчення, отримані в результаті тортур та інших незаконних методів, мають бути виключені;
7. Рішуче засуджує грубе порушення територіальної цілісності України та Естонії в результаті незаконного викрадення громадян цих країн з метою висунення їм обвинувачень перед російським судом;
8. Підкреслює, що російські суди не володіють компетенцією для розгляду дій, здійснених поза межами міжнародно визнаної території Росії та відзначає, що судове провадження в усіх цих трьох справах не можуть вважатися легітимними; закликає Раду та Комісію порушувати питання цих справ у контактах з російською владою та відповідно звітувати перед Парламентом; закликає держави-члени ЄС вживати аналогічні заходи під час двосторонніх зустрічей;
9. Підкреслює, що російська влада та працівники органів правосуддя несуть повну відповідальність за безпеку та здоров’я затриманих осіб та що має повністю дотримуватися їхнє право на візити родини, здійснення контактів з дипломатичними представниками їхньої країни, на належну медичну допомогу, право на юридичного та консульського радників та надання їм обом повного доступу, а також їхнім законним представникам до всіх документів та доказів стосовно обвинувачень проти них;
10. Нагадує Росії про важливість повного дотримання міжнародних правових зобов’язань і що судові рішення мають прийматися оптимально та неупереджено, а також мають бути незалежними та у повній відповідності до законодавства та базуватися на обґрунтованих свідченням, без жодного політичного втручання; вважає, що Російська Федерація, будучи членом Ради Європи та Організації з безпеки і співробітництва в Європі, має виконувати зобов’язання, які вона взяла на себе;
Закликає Раду затвердити спільний для ЄС список посадовців, відповідальних за викрадення, незаконне утримання та засудження Естона Кохвера, Надії Савченко, Олега Сєнцова та Олександра Кольченка, накласти та імплементувати загальноєесівські візові обмеження стосовно цих посадовців та заморозити будь-які фінансові активи, якими вони, чи члени їхньої родини, можуть володіти в межах Європейського Союзу
11. Закликає до здійснення посиленого постійного моніторингу порушень прав людини в Росії та на територіях, які наразі анексовані Росією; висловлює глибоку стурбованість щодо погіршення ситуації в сфері прав людини та закликає російську владу поважати їх, включаючи право на свободу висловлювання, зібрань та об’єднань, та верховенства права в Росії та Криму після його незаконної анексії, таким чином, Росія продовжує порушувати Європейську конвенцію з прав людини;
12. Закликає Президента Європейської Ради та Віце-президента/Високого представника внести всеохоплюючу стратегію, яка б дозволила Європейському Союзу відновити ініціативу та проводити більш чітку політику щодо Росії;
13. Доручає своєму Президенту довести цю резолюцію до відома Віце-президента Комісії/ Високого представника ЄС із закордонних справ та безпекової політики, Ради, Комісії, урядів та парламентів держав-членів, Ради Європи, Організації з безпеки та співробітництва в Європі, Президента, Уряду та Парламенту Російської Федерації.