На засіданні 15 серпня члени Комітету з питань інтеграції України до ЄС розглянули ініційований головою Комітету Іванною Климпуш-Цинцадзе проєкт Закону №13601 про внесення змін до Закону України "Про прокуратуру" щодо відновлення конкурсів на призначення прокурорів у період дії воєнного стану та підстав звільнення. Документ пропонує відновити конкурси на призначення прокурорів у період дії воєнного стану та підстави звільнення, які на сьогодні скасовані Законом України №4555-IX (законопроєкт №12414). “Я вважаю, що це дуже важливо ще і з огляду на те, що це є частиною наших зобов’язань за розділом “Основи”. Цей елемент уже був зарахований Україні як такий, що працює аналогічно до підходів і практик країн-членів Європейського Союзу. А на даний момент у нас з’явилася ось ця дірка, яка говорить про невідповідність наших практик практикам ЄС”, — сказала Іванна Климпуш-Цинцадзе.

У розгорнутому висновку щодо законопроєкту, експерти секретаріату Комітету також зазначають, що в рамках переговорного процесу між Україною та ЄС сфера правосуддя відіграє особливо важливу роль, оскільки входить до розділу «Верховенство права та фундаментальні права» Кластеру 1 «Основи процесу вступу до ЄС», який згідно із Переговорною рамкою ЄС буде відкриватися першим і закриватися останнім. Окрім цього, Європейська Комісія у своїх щорічних звітах про розширення ЄС (2023 та 2024 року) дала оцінку в частині функціонування прокуратури в Україні та надала рекомендації для досягнення прогресу у цій сфері, зокрема щодо необхідності запровадження прозорого та заснованого на заслугах конкурсного відбору прокурорів керівного рівня та зміцнення дисциплінарної системи для прокурорів. Також у цих звітах ЄК наголошує на важливості підвищення прозорості та надійної перевірки доброчесності, професіоналізму і лідерства у системі відбору прокурорів керівного рівня. Ці ж рекомендації Європейської Комісії закріплені у Плані для Ukraine Facility та Дорожній карті з питань верховенства права. Члени Комітету ухвалили висновок, що проєкт Закону відповідає міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції.

Також на засіданні розглянули і ухвалили висновки щодо таких законопроєктів: 

проєкту Закону №0331 про ратифікацію Фінансової угоди ("Відновлення водопостачання і водовідведення України") між Україною та Європейським інвестиційним банком. Ухвалення законопроєкту дозволить ратифікувати Фінансову угоду, що спрямована на відновлення та модернізацію критичної інфраструктури на тих територіях, які зазнали значних руйнувань, а також у регіонах, які прийняли найбільшу кількість внутрішньо переміщених осіб. Виконання угоди дасть Україні змогу отримати Україні фінансову позику в обсязі 100 млн євро для подальшої реалізації Проєкту «Відновлення водопостачання і водовідведення України». Комітет ухвалив рішення внести законопроєкт на розгляд Верховної Ради України та рекомендувати прийняти його за основу  і в цілому.

Проєкт Закону №13178 про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо правового регулювання письмового провадження та вчинення окремих процесуальних дій. Законопроєкт, зокрема, пропонує доповнити частину першу статті 335 Кримінального процесуального кодексу України новими положеннями щодо зупинення судового провадження у разі якщо обвинувачений призваний для проходження військової служби за контрактом, крім випадку, коли такий обвинувачений не заперечує проти продовження судового розгляду та має можливість брати участь у судових засіданнях. Комітет ухвалив висновок, що проєкт Закону за своєю метою не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та у рамках членства у Раді Європи, однак потребує розгляду застережень, викладених у висновку Комітету.
 
Проєкт Закону №13351 про внесення змін до пункту 64 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо продовження пільгового режиму ввезення транспортних засобів, оснащених виключно електричними двигунами. Проєкт пропонує до 1 січня 2027 року звільнити від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території транспортних засобів, оснащених виключно електричними двигунами (одним чи декількома). За висновком Комітету, проєкт Закону не відповідає міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції. Щодо альтернативного проєкту №13351-1 члени Комітету ухвалили висновок, що положення проєкту закону не відповідають acquis ЄС, зокрема Директиві 2006/112, водночас можуть бути застосовані з метою досягнення цілей, передбачених статями 472 «Заходи, пов’язані з суттєвими інтересами безпеки» та 143 «Винятки, пов’язані із безпекою» Угоди про асоціацію.

Проєкт Закону №13210 про внесення змін до Митного кодексу України щодо звільнення від оподаткування ввізним митом товарів походженням зі Сполучених Штатів Америки. Комітет ухвалив висновок, що положення проєкту закону суперечать міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу.

Проєкт Закону №13392 «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких законодавчих актів України щодо місцевої складової (локалізації) в публічних та оборонних закупівлях». Проєкт, зокрема, пропонує внести зміни до Закону України «Про публічні закупівлі» та «Про оборонні закупівлі» та передбачити тимчасово, до 31 грудня 2032 року, для здійснення закупівлі певних товарів, вартість яких у складі предмета закупівлі дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень, встановити вимогу, що замовник здійснює закупівлю цих товарів виключно, якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує відсоток локалізації з поетапним його збільшенням. Комітет ухвалив висновок, що проєкт Закону частково лише частково відповідає міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу. З метою формування збалансованого підходу з питань локалізації необхідним є проведення консультацій з Європейською комісією щодо відповідності положень законопроєкту міжнародним зобов’язанням України. Такий самий висновок Комітет ухвалив і щодо альтернативного законопроєкту №13392-1.

Проєкт Закону №13330 «Про внесення змін до Закону України «Про електронні комунікації» щодо запобігання недобросовісному перехресному субсидуванню та врегулювання окремих питань вдосконалення процедури ведення реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг». Проєктом Закону передбачається, зокрема, запровадження нової умови загальної авторизації у сфері електронних комунікацій – ведення окремого обліку доходів і витрат за кожним з видів електронних комунікаційних послуг у разі надання двох і більше видів послуг. За висновком Комітету, проєкт Закону частково суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу, у зв’язку з чим потребує доопрацювання.

Проєкт Закону №13578 про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення норм законодавства у сфері питного водопостачання та водовідведення. Документ пропонує, зокрема, наділити Кабінет Міністрів України повноваженнями щодо затвердження порядку проведення оцінки технічного стану об’єктів централізованого питного водопостачання; порядку приєднання до мереж централізованого питного водопостачання; порядку надання підприємствам питного водопостачання тимчасових відступів від вимог до якості питної води. Комітет ухвалив висновок, що проєкт Закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву ЄС, але потребує доопрацювання в частині висловлених зауважень.

Проєкт Закону №13303 про внесення змін до пункту 18 статті 10-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" щодо надання під час дії воєнного стану додаткової відпустки військовослужбовцям у зв’язку з виконанням обов'язків військової служби на території де ведуться бойові дії. Проєкт пропонує передбачити надання в умовах воєнного стану військовослужбовцям щорічної додаткової відпустки у зв’язку з перебуванням та виконанням обов’язків військової служби на території, де ведуться бойові дії (тривалістю від 10 до 40 календарних днів у залежності від періоду виконання таких обов’язків). Члени Комітету ухвалили висновок, що проєкт Закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, праву ЄС та у рамках членства у Раді Європи.

Проєкт Закону №13436 про внесення змін до Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей”. Проєкт пропонує встановити гарантії реалізації права військовослужбовців на виховання дитини, зокрема: порядок проходження служби вагітними жінками-військовослужбовцями; порядок призначення до складу добового наряду, гарнізонного наряду, бойового чергування, залучення до виконання бойових (спеціальних) завдань, направлення у відрядження до іншої місцевості, відмінної від місця постійного проживання дитини; порядок призначення на посади та переміщення по службі до іншої місцевості, відмінної від місця постійного проживання дитини. За висновком Комітету, проєкт Закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, не суперечить Угоді про асоціацію та не суперечить зобов’язанням у рамках членства у Раді Європи.

Проєкт Закону №13219 про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення конкурентних умов виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії. Як зазначено у пояснювальній записці, метою законопроєкту є підвищення ефективності конкурентної моделі розвитку відновлюваної енергетики через удосконалення процедури організації та проведення аукціонів з розподілу квоти підтримки виробництва електричної енергії з відновлюваних джерел. Члени Комітету ухвалили висновок, що проєкт Закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції та праву ЄС. Водночас, відповідно до пункту 5 Додатку ХХVII-A Угоди про асоціацію Україна зобов’язана провести консультації з Європейською Комісією з метою оцінки сумісності законопроєкту з відповідними положеннями права ЄС.

Проєкт Закону №13416 про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спеціального режиму оподаткування моряків. Законопроєкт, зокрема, пропонує автоматичне надання відстрочок морякам зі спеціальним податковим статусом, виключення моряків з загальних правил при збереженні резидентства, а також застосування спеціального режиму оподаткування. За висновком Комітету, проєкт Закону не відповідає міжнародно-правовим зобов’язанням України. Такий самий висновок члени Комітету ухвалили і щодо альтернативного законопроєкту №13416-1.

Проєкт Закону №13599 про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо посилення захисту прав людини під час проведення обшуку. Проєкт, зокрема, пропонує внести зміни до статті 233 Кримінального процесуального кодексу України щодо конкретизації та розширення переліку невідкладних випадків, у яких слідчий, дізнавач, прокурор має право до постановлення ухвали слідчого судді увійти до житла чи іншого володіння особи, а також передбачити певні гарантії для забезпечення законності проведення таких обшуків. За висновком Комітету, проєкт Закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та у рамках членства у Раді Європи.

Проєкт Закону №10225-д (https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/56271) про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо врегулювання обороту віртуальних активів в Україні. За висновком Комітету, положення законопроєкту, в цілому не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням у сфері європейської інтеграції та праву ЄС, проте потребують доопрацювання в частині висловлених зауважень.
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

18 серпня 2025 14:09
15 серпня 2025 14:29
12 серпня 2025 16:27
12 серпня 2025 08:21
11 серпня 2025 09:27
06 серпня 2025 08:24
01 серпня 2025 14:36
30 липня 2025 14:45
29 липня 2025 08:41
29 липня 2025 08:25