Таке нововведення пропонується законопроєктом №3091 «Про державний екологічний контроль». Він зараз на опрацюванні Комітету з питань інтеграції України до ЄС. Розглянемо детально, що саме цей документ пропонує для захисту довкілля в Україні.
Автори законопроєкту у пояснювальній записці до нього стверджують, що контроль за збереженням довкілля в Україні нині є недієвим, оскільки Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» не дозволяє належним чином здійснити екологічний контроль, який визначається Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» як гарантія екологічної безпеки. Як приклад, ініціатори законопроєкту №3091 наводять ландшафтний заказник «Тарутинський степ», який дедалі більше розорюють, але зупинити цей процес неможливо, оскільки Державна екологічна інспекція не може контролювати цей процес, бо це не є її об’єктом контролю. Саме через відсутність контролю, вважають автори проєкту, Костянтинівський акумуляторний завод забруднив свинцем понад 200 м. кв. землі. Щоб покарати винних, усунути і відвернути такі небезпечні порушення в майбутньому, за словами авторів проєкту, і було ініційовано згаданий документ.
Які нововведення пропонує проєкт Закону №3091?
- Запроваджує нове поняття державного екологічного контролю – «це діяльність уповноважених органів державного екологічного контролю із забезпечення дотримання вимог законодавства в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів усіма органами державної влади і місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання та фізичними особами, що здійснюється з метою досягнення високого рівня захисту довкілля шляхом спостереження за станом довкілля, запобігання, виявлення та фіксації порушень природоохоронного законодавства та притягнення винних осіб до відповідальності».
- Об’єднує функції контролю усіх державних органів у сфері охорони довкілля та його компонентів в один орган державного екологічного контролю, що діятиме на центральному та регіональному рівнях.
- Встановлює відповідальність суб’єктів господарювання за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів.
- Запроваджує поняття інтегрована автоматизована система «Екологічний контроль» — єдина автоматизована система збирання, накопичення та систематизації інформації про заходи державного екологічного контролю.
- Визначає завдання державного екологічного контролю — сприяння покращенню стану довкілля шляхом забезпечення дотримання вимог природоохоронного законодавства органами влади, суб’єктами господарювання та фізичними особами. Ефективність органів державного екологічного контролю пропонується визначати на основі динаміки стану довкілля та його компонентів.
- Розширює заходи державного екологічного контролю — передбачає планові та позапланові перевірки, реагування на виклики, рейдові перевірки та патрулювання.
- Регулює зміст та порядок складання документів, які формуються під час діяльності органів державного екологічної контролю. Узгоджує співпрацю органу державного екологічного контролю із правоохоронними органами.
- За порушення природоохоронного законодавства суб’єктами господарювання запроваджує адміністративно-господарські санкції та встановлює підстави, порядок та суб’єктів їхнього накладення.
Які санкції передбачає законопроєкт?
До санкцій належать:
- штраф,
- тимчасова заборона (обмеження) діяльності, що здійснюється із порушенням вимог природоохоронного законодавства,
- зупинення дії дозволу чи ліцензії на здійснення суб'єктом господарювання певних видів господарської діяльності,
- анулювання дозволу чи ліцензії на здійснення суб'єктом господарювання окремих видів господарської діяльності,
- припинення діяльності суб’єктів господарювання у разі порушення природоохоронного законодавства.
Ухвалення законопроєкту, за словами авторів, не потребує збільшення видатків Державного бюджету України, оскільки фінансування та забезпечення органів державного екологічного контролю матеріально-технічною базою планується здійснювати в межах коштів, що передбачені на фінансування Державної екологічної інспекції, а також за рахунок підрозділів Державного агентства рибного господарства України, Державного агентства лісових ресурсів України та Державної служби геології та надр України.
Що ж до інтегрованої автоматизованої системи «Екологічний контроль», то на її створення, за попередніми розрахунками, потрібно 5 млн. грн. Фінансування, на думку авторів проєкту, можна здійснити за рахунок міжнародної технічної допомоги або інших джерел, не заборонених законодавством України.
Ухвалу щодо відповідності законопроєкту №3091 праву ЄС та зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції Комітет з питань інтеграції України до ЄС оголосить на найближчому засіданні.