Комітет з питань інтеграції України до ЄС опрацьовує законопроєкт №
5798
щодо посилення ролі суспільства у заходах контролю за безпекою
дорожнього руху та дотриманням правил зупинки, стоянки, паркування
транспортних засобів. Цей проєкт пропонує надати право свідкам порушень
правил дорожнього руху знімати їх на свої мобільні пристрої і надсилати
у поліцію. Відтак, заявити про порушення правил дорожнього руху зможуть
усі, хто зняв його на свій мобільний.
Водночас, обов’язковою вимогою для фото та відеозйомки, що згодом може
бути використана, як доказ порушення, є використання спеціального
мобільного застосунку. Програма забезпечуватиме ідентифікацію
користувача через «Дію». Вона дасть змогу визначити час, дату та
географічні координати здійснення фіксації. Відео порушення програма
надсилатиме у спеціальному зашифрованому форматі.
У разі притягнення винної особи до відповідальності та сплати нею
накладеного штрафу, той, хто сповістив про порушення і надіслав
фото/відео докази, зможе отримати винагороду в розмірі 10% від
накладеного штрафу. Водночас, щоб відвернути можливі фальсифікації
доказів з метою отримання фінансової вигоди, автори законопроєкту
пропонують внести зміни до Кримінального кодексу України, зокрема
криміналізувати підроблення доказів у справах про адміністративні
правопорушення, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), а також
незаконний тиск на свідків у справах про адміністративне правопорушення
взагалі. Сповіщувачам, які надали інформацію про адміністративне
правопорушення, зафіксоване в режимі фотозйомки (відеозапису),
законопроєкт №5798 пропонує надати право на отримання безоплатної
правової допомоги.
Також №5798 пропонує передбачити, що держава оплачує витрати пов’язані
із проведенням експертизи щодо достовірності наданих поліції фото чи
відео доказів. Вартість експертизи, дослідження звуко- та відеозапису:
простої складності - 1407 грн., середньої складності – 4688 грн.,
складні – 9870 грн. Особа, яка вважає що відеоматеріали є
«сфабрикованими», зможе оскаржити постанову та заявити відповідну
експертизу, не несучи фінансовий тягар для цього. Натомість держава в
будь-якому випадку стягне кошти на її проведення – або з
недобросовісного сповіщувача який надав такі підроблені докази, або з
самого скаржника якщо він оскаржував постанову безпідставно і
відеоматеріали є цілісними.
Чи відповідають запропоновані положення законопроєкту №5798 праву ЄС та
міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської
інтеграції Комітет вкаже у своєму висновку.