Головна > Текстові публікації > Новини

Угода про асоціацію

01 березня 14:46
Путівник для здійснення аналізу відповідності проектів законів зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву ЄС
посилання...
01 жовтня 15:13
Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони посилання...

Діяльність Комітету

Відео Аудіо Фото

Медіа-архів

RSS

Восьме засідання Парламентського комітету асоціації

16 Фото

Участь Постійної делегації ВР України у 138 асамблеї Міжпарламентського союзу

26 Фото

Комітетські слухання на тему: «Державна стратегія позиціонування України в світі»

26 Фото

16 жовтня 2020, 14:45

«Сметанки», «сирочки» та інша імітація молочного

У нас #НаОпрацюванні Комітету проєкт Закону №3516, який зобов’язує виробників псевдо молочних продуктів чесно маркувати свої вироби.

 

Сьогодні на полицях магазинів поруч з традиційними молочними продуктами все частіше можна зустріти вироби дуже схожі з ними, які, однак, не мають такої ж харчової цінності. Ці вироби можуть містити добавки та замінники, такі як: рослинні (пальмові) жири, білки, замінники лактози, штучні барвники та інші інгредієнти і складники, що додають для здешевлення продукту. При цьому вартість таких продуктів зовсім не набагато нижча від вартості оригінального молочного і продають їх, здебільшого, поруч зі звичайними молочними виробами. Дуже часто споживачі і не здогадуються, що за винахідливими маркетинговими назвами типу: «молочний продукт», «сирний продукт», «сметанка», «сирочок» приховано виріб, який із молоком не має майже нічого спільного.

Таким чином — вважають автори законопроєкту №3516, — з одного боку на ринку молочних продуктів порушуються правила добросовісної конкуренції між виробниками традиційних та імітованих молочних продуктів, а з іншого – порушується право споживачів на отримання необхідної достовірної інформації про продукт. Саме для вирішення цих питань, запевняють ініціатори проєкту, — і було розроблено проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо харчових продуктів, що імітують молоко та молочні продукти».

 

Що пропонує змінити проєкт №3516?

  1. Терміни. Документ пропонує чітко прописати визначення молока, як продукту тваринного походження та харчових продуктів, що імітують молоко. 
  1. Вимоги до виробництва. Проєкт передбачає, що не тільки молоко і молочна сировина, а й молочні та харчові продукти, що імітують молоко і молочні продукти повинні відповідати вимогам до безпечності та якості, які встановлені законодавством України.
  1. Вимоги до маркування молочної сировини, молочних продуктів та харчових продуктів, що імітують молоко і молочні продукти.

У власних назвах та торговельних марках харчових продуктів, що імітують молоко і молочні продукти проєкт пропонує заборонити використання:

  • слів «молоко» та будь-яких похідних (однокореневих) від нього; 
  • назв молочних продуктів та тварин (корів, овець, кіз, буйволиць, кобил); 
  • зображень молока, молочних продуктів, корів, овець, кіз, буйволиць, кобил. 
  1. Проєкт встановлює вимоги до безпечності та якості молочних продуктів та продуктів, що їх імітують. 

У виробництві молочних продуктів забороняється використання жирів і білків немолочного походження, а у виробництві традиційних молочних продуктів – також будь-яких стабілізаторів і консервантів.

Молоко, молочна сировина, молочні продукти та харчові продукти, що імітують молоко і молочні продукти, підлягають державному контролю згідно із Законом України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин».

  1. Вимоги до реалізації молочних продуктів та харчових продуктів, що імітують молоко і молочні продукти.

Проєкт передбачає, що оператор ринку харчових продуктів, який здійснює роздрібну торгівлю молочними продуктами та продуктами, що імітують молочні продукти, зобов’язаний розміщувати: 

  • молочні продукти – окремо (в інших секціях, на інших стелажах, полицях, прилавках) від харчових продуктів, що імітують молоко і молочні продукти, та від інших харчових продуктів; 
  • харчові продукти, що імітують молоко і молочні продукти – окремо (в інших секціях, на інших стелажах полицях, прилавках) від молочних продуктів та від інших харчових продуктів. 
  • Місця розміщення (секції, стелажі, полиці, прилавки) молочних продуктів мають бути позначені написом «Молочні продукти». 
  • Місця розміщення (секції, стелажі, полиці, прилавки) харчових продуктів, що імітують молоко і молочні продукти, мають бути позначені текстом такого змісту: «Імітаційні продукти. Містять замінники складових молока».

Порушення  вимог до реалізації молочних продуктів та харчових продуктів, що їх імітують, тягне за собою накладення штрафу на операторів ринку харчових продуктів у розмірі від п’яти до восьми мінімальних заробітних плат.

 

Окрім цього, щоби стимулювати виробництво натуральних молочних продуктів проєкт пропонує запровадити доплату 25 відсотків до закупівельної ціни для молока ґатунку екстра.

 

Автори законопроєкту запевняють, що передбачені ним положення концептуально узгоджуються з підходами, передбаченими законодавством ЄС, а саме Регламентом Ради (ЄС) № 1234/2007 від 22 жовтня 2007 року «Про заснування спільної організації сільськогосподарських ринків та щодо конкретних вимог до певних сільськогосподарських продуктів» (Єдиний Регламент СОР), у якому визначені вимоги до реалізації молока та молочних продуктів, а також передбачено, що держави-члени повинні вжити заходів для інформування споживачів про характер та склад відповідних продуктів у тих випадках, коли відсутність такої інформації може спричинити введення споживача в оману.

 

Після опрацювання проєкту Комітет з питань інтеграції України до ЄС оприлюднить свій висновок щодо того чи відповідає документ праву ЄС та зобов’язанням України за Угодою про асоціацію з Європейським Союзом.