Головна > Текстові публікації > Новини
17 листопада 2021, 16:14

Комітет підтримав законопроєкт щодо заборони перетоку електроенергії з Білорусі

Комітет з питань інтеграції України до ЄС на засіданні 17 листопада розглянув проєкт Закону 5633 про внесення змін до Закону України «Про ринок електричної енергії». Законопроєкт пропонує заборонити здійснення комерційного перетоку електроенергії з Білорусі, а також заборонити комерційні перетоки електроенергії, що походить з Білорусі, через треті держави. Це, на думку авторів проєкту, слугуватиме національним інтересам України, енергетичній безпеці та стане підтримкою європейської спільноти в питанні запровадження санкцій проти режиму Лукашенка. За висновком Комітету, проєкт Закону не суперечить праву Європейського Союзу та Угоді про асоціацію, але також потребує висновку Єврокомісії щодо сумісності з правом ЄС.

На засіданні члени Комітету також розглянули та ухвалили висновки щодо таких законопроєктів:
проєкт Закону №6149 про внесення змін до Митного тарифу України щодо уніфікації ставок ввізного мита на окремі товари. Він має на меті уніфікувати ставки ввізного мита на однорідні товари, що дозволить спростити процедуру класифікації та прискорити митне оформлення товарів без проведення лабораторних досліджень. Проєкт закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції.

Проєкт Закону №5638 щодо оподаткування операцій з продажу (обміну) об'єктів нерухомого майна, незавершеного будівництва, майбутнього об'єкта нерухомості, спеціальних майнових прав на такі об’єкти. Документ пропонує звільнити забудовників від сплати ПДВ на першому етапі «постачання житла». Ставку ПДФО для більше 3 об'єктів нерухомого майна на рік, яке було придбано у забудовника, пропонується встановити на рівні 5%. Водночас для операцій, коли фізичні особи здійснюють підприємницьку діяльність без реєстрації і реалізують нерухоме майно після його будівництва, або коли таке будівництво здійснено за їхній рахунок (замовник будівництва), законопроєкт пропонує ставку ПДФО у розмірі 10%.  За висновком Комітету, проєкт закону не відповідає міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції.

Законопроєкт №5563 про внесення змін до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального». Документ пропонує до 1 липня 2025 року відтермінувати скасування обмеження на введення в експлуатацію та надання дозволів на будівництво нових підприємств з виробництва етилового спирту. Комітет ухвалив висновок, що положення законопроєкту не суперечать цілям Угоди про асоціацію. Потребує додаткового обґрунтування норм щодо продовження дії мораторію на введення в експлуатацію нових підприємств із виробництва спиртів.

Проєкт Закону №6075 про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо мораторію на стягнення майна громадян України, наданого як забезпечення кредитів в іноземній валюті. Документ пропонує продовжити мораторій на примусове стягнення єдиного житла, яке було заставлене за валютними кредитами. За своєю метою він не суперечить Угоді про асоціацію, водночас з метою оцінки впливу на стабільність банківської системи законопроєкт потрібно розглядати разом з експертним висновком Національного банку України.

Проєкт Закону №5741 про внесення змін до Закону України «Про захист прав споживачів» (щодо представлення інтересів споживачів, які є членами громадських організацій, у судах усіх інстанцій). За своєю метою законопроєкт не суперечить Угоді про асоціацію.

Законопроєкт №5731 щодо руху самобалансуючих транспортних засобів обладнаних електродвигунами (електросамокат, сігвей, сегвіл, гіроскутер). Пропонує встановити у Законі України «Про дорожній рух», що особи, які рухаються на самобалансуючих транспортних електрозасобах є учасниками дорожнього руху. Також пропонує встановити основні права та обов’язки таких осіб, коли вони рухаються тротуарами, пішохідними або велосипедними доріжками. Документ не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України, однак потребує доопрацювання з метою комплексного врахування правового регулювання зазначеної сфери держав-членів ЄС.

Проєкт Закону №6236 про внесення змін до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» щодо виборів керівника наукової установи. Він пропонує зміни до процесу виборів керівників наукових установ. Зокрема, обмежити коло осіб, які мають право голосу на відповідних виборах, передбачити обов'язкове оприлюднення списків виборців, проведення дебатів між кандидатами, включення представників кандидатів до складу організаційного комітету та виборчої комісії тощо. Законопроєкт не суперечить цілям Угоди про асоціацію та міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції.

Проєкт Закону №5436-д про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку систем накопичення енергії. Документ пропонує законодавчо врегулювати діяльність з накопичення енергії та визначити статус систем накопичення енергії та операторів систем накопичення енергії. Законопроєкт не суперечить праву ЄС. Водночас, відповідно до пункту 5 Додатку ХХVII-A Угоди про асоціацію, Україна зобов’язана провести консультації з Європейською Комісією щодо сумісності законопроєкту з правом ЄС. Отже, необхідно відтермінувати розгляд законопроєкту до отримання висновку Єврокомісії.

Проєкт Закону №5261 про внесення змін до Закону України «Про племінну справу у тваринництві». Документ не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, водночас потребує висновку Антимонопольного комітету України щодо допустимості запропонованої законопроєктом державної допомоги.

Проєкт Закону №5839 про державне регулювання генетично-інженерної діяльності та державний контроль за обігом генетично модифікованих організмів і генетично модифікованої продукції для забезпечення продовольчої безпеки. Документ пропонує удосконалити систему оцінювання ризиків ГМО щодо можливого впливу на здоров’я людини та на довкілля; запровадити європейські механізми держреєстрації ГМО; удосконалити вимоги до маркування ГМ-продукції та запровадити правила щодо її простежуваності; посилити державний контроль у сфері поводження з ГМО. Комітет ухвалив висновок, що законопроєкт не суперечить праву Європейського Союзу, але потребує доопрацювання з метою більш повного і збалансованого врахування норм Директиви 2001/18/ЄС.