Головна > Текстові публікації > Новини
04 січня 2021, 10:51

Безпілотні літаки, транспорт з нульовими викидами та кліматично нейтральні міста: Єврокомісія представила стратегію транспортного перетворення

Європейська Комісія представила свою «Стратегію сталого та розумного розвитку мобільності» та План дій із 82 ініціатив, який визначатиме політику ЄС у сфері транспорту на наступні чотири роки. Ця стратегія закладає фундамент перетворень транспортної системи Євросоюзу у цифрову, зелену та більш стійку до можливих криз. Як зазначено в Європейському Зеленому курсі, результатом цієї трансформації має стати скорочення викидів СО2 на 90% до 2050 року саме завдяки розумній, конкурентоспроможній, безпечній та доступній транспортній системі.

 

Франс Тіммерманс, виконавчий віце-президент з питань Європейського зеленої угоди, заявив: «Щоб досягти наших кліматичних цілей, викиди від транспортного сектору повинні мати чітку тенденцію до зниження. Сьогоднішня стратегія змінить спосіб пересування людей та товарів по Європі та спростить поєднання різних видів транспорту за одну подорож. Ми поставили амбіційні цілі для всієї транспортної системи, щоб забезпечити стійкий та розумний вихід з кризи COVID-19».

 

Ключові етапи у напрямку розумного та стійкого майбутнього

 

Усі види транспорту повинні стати більш стійкими, із широко доступними зеленими альтернативами та стимулами для такого переходу. Ці етапи забезпечать просування європейської транспортної системи до розумного та стійкого майбутнього:

 

До 2030 року:

  • щонайменше 30 мільйонів автомобілів з нульовими викидами будуть експлуатуватися на європейських дорогах;
  • 100 європейських міст будуть кліматично нейтральними;
  • частка швидкісного залізничного транспорту подвоїться по всій Європі;
  • колективні поїздки на відстань до 500 км мають бути із нульовими викидами;
  • автоматизована мобільність буде розгорнута у великих масштабах;
  • морські судна з нульовими викидами будуть готові вийти на ринок.

До 2035 року:

  • великі літаки з нульовими викидами будуть готові вийти на ринок.

До 2050 року:

  • майже всі автомобілі, мікроавтобуси, автобуси, а також нові важкі транспортні засоби будуть з нульовим рівнем викидів;
  • вантажні перевезення залізницею подвоюються;
  • на всю потужність запрацює мультимодальна транс’європейська транспортна мережа (TEN-T) для стійкого та розумного транспорту з високошвидкісним сполученням;

10 напрямків роботи, щоб плани стали реальністю

 

Щоб втілити згадані цілі в життя, стратегія визначає загалом 82 ініціативи в 10 ключових сферах, кожна з яких має конкретні заходи.

 

Сталий транспорт

 

Щоб транспорт став дружнім до довкілля, на практиці це передбачає такі заходи:

  • посилення використання транспортних засобів з нульовим викидами, суден і літаків, які працюють на відновлюваних джерелах енергії та низько вуглецевому пальному, а також створення відповідної інфраструктури — наприклад, встановлення 3 мільйонів громадських пунктів електричних зарядок до 2030 року;
  • створення аеропортів та морських портів з нульовим рівнем викидів — за допомогою нових ініціатив щодо сприяння нейтральному авіаційному та морському пальному;
  • зробити міжміську та міську мобільність здоровою та стійкою — наприклад, подвоїти швидкісний залізничний рух та створити додаткову велосипедну інфраструктуру протягом наступних 10 років;
  • екологізація вантажних перевезень — подвоєння залізничних вантажних перевезень до 2050 року.
  • регулювання ціноутворення на вуглець та забезпечення кращих стимулів для користувачів — наприклад, шляхом проведення всебічного комплексу заходів для забезпечення справедливих та ефективних цін на всі транспортні засоби.

Розумний транспорт

 

Інновації та цифровізація сформують спосіб пересування пасажирів та вантажів у майбутньому, якщо будуть створені належні умови. Стратегія передбачає:

  • втілення взаємопов’язаної та автоматизованої мультимодальної мобільності в реальність — наприклад, даючи можливість пасажирам купувати квитки на мультимодальні подорожі та вантажні перевезення, щоб плавно переключатися між видами транспорту.
  • посилення інновацій, використання даних та штучного інтелекту для розумнішої мобільності — наприклад, шляхом повної підтримки розгортання безпілотників та безпілотних літальних апаратів та подальших дій щодо побудови загального європейського простору даних щодо мобільності.

 

Стійкий транспорт

 

Транспорт є одним із секторів, які найбільше постраждали від пандемії COVID-19, і багато підприємств у цьому секторі відчувають величезні операційні та фінансові труднощі. Тому Єврокомісія зобов'язується:

  • зміцнити єдиний транспортний ринок — наприклад, шляхом посилення зусиль та інвестицій для добудови Трансєвропейської транспортної мережі (TEN-T) до 2030 року та підтримки сектора, завдяки збільшенню інвестицій, як державних, так і приватних;
  • зробити мобільність справедливою для всіх — пересування має бути доступним у всіх регіонах та для всіх пасажирів, включаючи пасажирів з обмеженою рухливістю, та зробити транспортний сектор більш привабливим для робітників;
  • посилити безпеку на всіх видах транспорту, в тому числі шляхом зниження кількості жертв до нуля до 2050 року.

Оскільки транспорт дає близько 5% ВВП в ЄС і в ньому працюють понад 10 мільйонів людей у Європі, транспортна система має вирішальне значення для європейського бізнесу та глобальних ланцюгів постачань. У той же час транспорт завдає і шкоди суспільству: спричиняє викиди парникових газів та забруднюючих речовин, шум, дорожні аварії та затори. На сьогодні транспортні викиди становлять близько чверті загальних викидів парникових газів у ЄС.

 

Поштовх до трансформації транспорту відбувається в той час, коли весь сектор все ще переживає наслідки коронавірусу. Завдяки збільшенню державних та приватних інвестицій в модернізацію та екологізацію автопарків та інфраструктури, зміцненню єдиного ринку, ЄС намагається зробити європейський транспорт не тільки більш стійким, але і більш конкурентоспроможним у всьому світі та стійкішим до будь-яких майбутніх потрясінь.

 

Стратегія Єврокомісії також передбачає, що транспортна еволюція нікого не залишить позаду: мобільність має бути доступною для всіх, щоб сільські та віддалені регіони залишалися пов’язаними із більш розвиненими регіонами, а транспортний сектор пропонував хороші соціальні умови та забезпечував привабливі робочі місця.